15 eft 3: Kristna strömmar i huvudstaden

Mycket sker inom kristenheten i Sverige. Det är intressant. Jag har tidigare skrivit om mina besök hos den Nordisk-katolska kyrkan. Fick detta nyhetsbrev på mailen och vill sprida det om någon skulle vara intresserad.

”Systrar och bröder i Kristus,

I och med slutet av augusti har Nordisk-katolska kyrkan (NKK) så börjat sin reguljära gudstjänstverksamhet i den vackra Trefaldighetskyrkan på Majorsgatan 5-7 i centrala Stockholm!

Vi firar högmässa (d v s alltid med präst, diakon och subdiakon) enligt traditionell, katolsk, västlig rit, på svenska (som både svenskkyrkliga och andra katoliker och t o m några ortodoxa kommer att känna igen sig i, tror vi), varje söndag kl. 15, efterföljt av enkelt kyrkkaffe och ibland diskussioner om dagens predikan, dagens tema, dagens helgon eller helt enkelt Kyrkans tro och tradition. Senare kommer även vissa längre föredrag och bildföredrag att kunna hållas och på begäran kommer vi senare i höst att starta en studiecirkel och diskussionsgrupp om den traditionella liturgin och mässordningen, som kanske kan vara intressant även för andra. Mycket mer går att göra, med förenade krafter, och allt är möjligt, när vi nu, i den odelade Kyrkans tro och med erkännande som en apostolisk kyrka med giltiga vigningar och sakrament, får vara med och bygga upp något unikt i svensk kyrkohistoria.

Alla vi som tjänstgör, gör detta på helt ideell basis, ingen är anställd för någonting, och detta är också viktigt, att vi får ge till Gud och våra medmänniskor av vår tid, våra krafter och våra respektive gåvor. Därför säger vi: Välkommen att vara kyrka på riktigt och välkommen att göra skillnad, välkommen att vara med och forma en kyrka som förenar både öst och väst och hela Kristi kyrka!

Några har redan funnit vägen till våra mässor, men många fler är välkomna och från alla kyrkliga traditioner. Dessutom behöver vi ofta hjälp med ministranter av olika slag, såsom korsbärare, ljusbärare etc samt enklare samarbete runt kyrkkaffet efteråt. Vi har nu också börjat få organist till de flesta söndagar, vilket kommer att höja församlingssången avsevärt, hoppas vi…

På vår blogg http://nordiskkatolsk.blogspot.se/ kan man regelbundet följa vår verksamhet, nu senast en rapport om etablerandet av NKK även i Frankrike. Såsom utlovat bifogar jag i en pdf-fil kalendariet för resten av september, hela oktober och en bit in i november. Ni är naturligtvis välkomna att kontakta mig via e-mail för alla frågor och funderingar eller så hoppas jag att vi ses någon söndag i kyrkan.

Guds frid och Gudsmoderns mäktiga beskydd.”

Man kan ha invändningar. Det som talar till min längtan i detta mail är:

1) Tilltalet. Broder och syster i Kristus.
2) Kyrkkaffe med struktur – samtal om dagens tema, predikan, kyrkans tro och liv.
3) Förklarande samtalsgrupp om liturgi och mässordning. Behövs, även inom SvK – vad gestaltar mässan?
4) ”Dessutom behöver vi ofta hjälp.” Korsbärare, ljusbärare. Att inbjudas att få tas i bruk.
5) ”Ingen är anställd för någonting.” Trovärdigt. Vi gör detta för att vi måste, vill, längtar, inte för att det är ett jobb. Credd ned i djupet av mitt hjärta.

Detta stör mig:
1) Meningen: ”Välkommen att vara kyrka på riktigt.” Blir konfunderad. Att vara kyrka på riktigt förutsätter att någon är kyrka på oriktigt. Påminner mig även om att jag själv ibland faller i den gropen. Vi är på riktigt. Inte ni. Tror att man ska försöka komma bort från det, inte tala i de ordalagen.

Men ändå. Så här kan man i tillit tro: Där Gud finns växer det. Krympande är ett tecken på Guds frånvaro. Ett är nödvändigt.

Fick ett program med. Vet inte om det funkar att ladda upp PDF:er, men försöker. Om det inte funkar och någon verkligen vill ha ett program kan jag maila det om ni slänger en rad till mig på carolina@linsan.se.

Program: nkk.kalendarium.sept.okt.nov.12

7 comments

  1. Kära Carolina – du känner ju Mats, han älskar att skriva så där provocerande som ”Välkommen att vara kyrka på riktigt”. Men i sak har du rätt. Du vet att man brukar säga; ”konvertiter är alltid värst” – i det ljuset får man nog tolka meningen. Ha det bäst & vi hade underbar mässa i Farhult-Jonstorp idag, igen, som vanligt 🙂 / Leonard

    1. Leonard, Jag kan själv säga så – så kände mig snarast träffad. Själv var jag i Högalid idag – kokade kaffe – så ska inte bege mig till stan i eftermiddag men det är spännande, det som sker inom NKK tycker jag och följer det. Allt Gott!

  2. Det är med stor trötthet jag för första gången hör talas om denna för mig tidigare okända ”Nordisk-katolska kyrkan”. Min reaktion är denna: Ännu en rätt på smörgårdsbordet! När skall denna splittring ta slut? Vad hjälper det att locka med ”traditionell, katolsk, västlig rit, på svenska” när allt detta redan finns att få på annat håll tillsammans med kyrkkaffe, diskussioner, ”den odelade kyrkans tro” etc. Naturligtvis döljer sig någonstans en protest (nämligen mot påvens ”ofelbarhet”), annars skulle samfundet inte kunna leva. Alla protestantiska samfund uppstår nämligen genom protester och lever vidare på dessa protester tills man upptäcker att det som man protesterat emot inte längre håller att protestera emot. Gud förbarma dig över oss syndare!

    1. Sten-Bertil,

      Visst kan man känna sorg över denna splittring som du talar om, och kan se din invändning och bild av kristenheten som allt mer liknande ett smörgåsbord. Jag tänkte inte så när jag fick mailet utan tvärtom, att det är intressant hur mycket som sker inom kristenheten just nu, nya samfund, mycket diskussion, samtal och initiativ. I allt så får vi känna förtröstan i att Gud faktiskt förbarmar sig, för det gör Han ju-

  3. Kul att det vi gör uppmärksammas! Och visst, Leonard, jag brukar spetsa till det, de som förstår det, ser också blinkningen i ögat, men en del blir provocerade och då får det stå för dem… Jag skulle kunna damma av en gammal slogan och skriva: Nordisk-katolska kyrkan – om Gud själv får välja! Men det gör jag som sagt inte 😉 Nåväl, att vara kyrka på riktigt, innebär inte att någon annan är kyrka på oriktigt, om man nu inte själv tycker det…, det är inte menat i ett organisatoriskt avseende utan i ett individuellt. Det finns så många sammanhang, där du som person inte inbjuds att vara kyrka, för kyrkan är ju du, eller hur? Det är du som inbjuds att vara kyrka på riktigt, att ta ansvar, att ställa dina gåvor till förfogande, att växa i din andlighet, tillsammans med andra och delge andra av din andliga tillväxt. Många kyrkor klarar sig utan detta, de fungerar ändå, de anställda gör sitt jobb och det hela rullar på, som ett företag. Vi däremot klarar oss inte utan de enskilda individerna som vill vara kyrka, vill vara kyrka på riktigt, inte bara avnämare för religiös verksamhet, inte bara mottagare utan deltagare. Kommer någon med en ide om någon verksamhet, så kommer man i NKK att få svaret: Javisst, utmärkt, då tar du hand om det! Det är detta vi menar med att vara kyrka på riktigt, det är du som bygger upp denna kyrka och utan dig är vi ingen kyrka, bara en religiös organisation som träffas på söndagar. Dessutom tror vi att vi kommer med i alla fall något litet unikt i svensk kristenhet, som ortodoxa katoliker, som en brokyrka mellan öst och väst, som en kyrka där både ortodoxa och romerska-katoliker erkänner giltigheten i våra ämbeten och sakrament, som representanter för den tro som en gång kristnade Sverige, som nordiska ortodoxa med den traditionella, västerländska liturgin såsom den firades på 800-1000-talen innan splittringen mellan öst och väst, med vördnad och kärlek för det nordiska, evangeliska arvet i psalmer, tidegärd och själavård, men lika öppna för det karismatiska…, men… det är du som måste bygga denna kyrka!

    1. Bra skrivet. Bra tänkt. Och ja, du sätter fingret på någonting som jag rätt ofta gnäller över. Att man i SvK möter en kyrka som vill vara kyrka för sina medlemmar, men inte med dem. ”Vi finns här för dig!” Fint, bra, men det finns en undertext där, FÖR dig, inte MED dig. Det skapar så tydliga gränser. Sprider så gärna det ni gör. Lockas av det.

Kommentera

