Hur mycket måste man förlora innan man blir mänsklig?

Läser sent omsider Kristian Lundbergs Yarden inför morgondagens bokcirkelträff. Jag har aldrig varit i närheten av den typ av fattigdom eller miljöer som han beskriver men mot slutet av boken finns en fråga och ett svar som jag gått och malt en tid.

Frågan är ”Hur mycket måste man förlora innan man blir mänsklig?” Ett möjligt svar, enligt Lundberg då, ”Det är också oförskämt av mig att påstå att jag har förlorat allt, kanske är det redan nu tvärtom, att jag äger allt men inte förmår att se det. Att världen långsamt avtäcks.”

Vackert. Rekommenderar boken förresten, om det finns fler som inte ännu läst den.

One comment

  1. En av den moderna, splittrade människans, stora outtalade sorger är att hon har en längtan men inte en beslöjad värld. Hon ser inte vad hon har precis framför sig, hon kommer med sin fråga ” var är Guds rike” och Jesus svarar henne ” se Guds rike är invärtes i eder/ Guds rike är mitt i bland er” ( Lk 17:21, enligt 1917 och 1981) men hon ser ej att han då är vad han säger, är detta i henne, så säger att det hon frågar efter, söker, är han i henne. Därför går den moderna människan sp ofta bort, sökande där borta vad hon har här.

Kommentera

