Makten och ärligheten

Tycker att jag borde kunna Herrens Bön vid det här laget men lyckades få in en felsägning under mässan i Maria Magdalena idag. Jag tänkte inte på vad jag sa men så fort jag hörde min röst hörde jag ju att den sa fel ord. Så här: Ty riket är ditt och makten och ärligheten.

Fast när jag tänkte på det kändes det inte så fel. Ärligheten är hos Gud. Ärlighet då som ett uttryck för sanning, som en sanning som inte kräver bevisning för den kan inte vara något annat än det som den Är. I och av sig själv. Av nödvändighet. Gud kan inte vara något annat än det som Gud Är-lig. Sann. Så finns även min sanning hos Gud, Gud ser mig i ärlighet, och det kan ibland kan vara svårt att ta till sig. Man stänger av när man borde öppna upp. Springer bort när man borde springa till.

Så finner jag en text av Ekström. ”Jag måtte väl inte på något medvetet sätt hindra Gud i hans handlade med mig, säger du. Du behöver inte oroa dig, ty hans handlande med dig är något annat än du själv, det vill säga hans handlade med dig fortgår på visst sätt oberoende av dig och av hur du känner det.”

2 comments

Kommentera

