Ord som formar och Creative Destruction

Någonting i mig störs varje gång kyrkan anammar näringslivsspråk när hon beskriver sin verksamhet. Det handlar både om min bakgrund som finansmarknadsjournalist och om någon sorts tanke kring Ordens viktighet. Dess tyngd. Ord är dynamiska. Kallar man ett äpple för ett päron tillräckligt länge, och tillräckligt konsekvent, och får många med sig – ja, då blir det till slut ett päron. Lite haltande kanske men samma kan appliceras på människor. Ett barn som ständig blir kallat för fegt blir till slut fegt. Ord formar.

Men nu skulle det handla om detta. Dag Sandahl har lagt ut Välkommen att titta in till 2012 års kyrkomöte. Läs här. En motion och ett avslag. Ur avslaget från Kyrkomötets Organisationsutskott står: ”Utskottet har förståelse för motionärernas, i motion 1021:45, intentioner kring utveckling av konstruktiva pastorala strukturer för Svenska kyrkan. Därvid menar utskottet att det är viktigt att kyrkan identifierar tillväxtområden.”

Identifierar tillväxtområden? Jag blev lite nyfiken på vad det betyder, från Organisationsutskottets horisont, för en kyrka att ”identifiera tillväxtområden”. Vill lära mig mer. Företag känner jag till och de använder ofta sådana ord. Identifiera tillväxtområden. Det kan ske på olika sätt. Organiskt – man växer i kraft av det man har genom att öka försäljningen eller genom att växa på nya marknader, antingen geografiskt eller genom att hitta hem hos nya kundsegment. Ett annat sätt att växa är genom uppköp, man köper helt enkelt på sig nya enheter som ökar försäljningen. Vad gör en kyrka som identifierar tillväxtområden? Förbereder hon sig för missionerande verksamhet? Man skulle kunna tro det.

Läser vidare bland bloggarna. Hela havet stormar skriver Kristen Opinion. Läs här. och jag lär mig att man inom kyrkan nu tydligare vill söka vägar att etablera sig som en välfärdsaktör vilket fick mig att fundera igen kring att identifiera tillväxtområden. Att söka etablera sig som välfärdsaktör är knappast att identifiera nya tillväxtområden, det handlar mer om hur omformar vi vår produkt så att den passar in på nya tillväxtområden. Men då hamnar man ju här: En kyrka som identifierar tillväxtområden genom att fixa med sitt budskap, verkande i världen, förutsätter någonstans en bristande tro på det egna budskapet. Hur lyder det igen? Jag hoppas att jag slipper uppleva hur ordet kyrka långsamt omformas av ordet välfärdsaktör, blir till något mindre än det som den är. Det är inte bra att tala om sig själv i dylika marknadstermer. Diakoni, vad är det för fel på det ordet?

Creative destruction talar man ibland om inom ekonomin och orden kom upp i en intervju med en professor på Handels angående ekonomisk historia och finansiella kriser. Förstörande brukar sällan förknippas med kreativitet men är en kreativ process, förstörande frigör kreativitet och det finns kreativitet även i det som mals ned. Ungefär som kris och utveckling. Fågeln Fenix. Ibland när jag läser Kyrkans tidning eller hänger på kristna bloggar eller ger mig in på FB-sidan om handboken kan jag undra om det är det som sker just nu inom Svenska kyrkan, en sorts creative destruction. Den som lever får se.

I våras blev jag rätt illa berörd av att följa den kyrkliga debatten, det var inte bra för min tro, så jag beslutade mig för att hålla mig borta från och inte läsa Kyrkans tidning, tankesmedjor, de mest agiterade kommentarstrådarna. Att inte skriva typ sådana här inlägg. Ändå kan jag inte låta bli. Detta sagt. Jag skulle lika gärna kunna brista ut i: Jag älskar kyrkan och är jättetacksam för allt som jag fått under min relativt korta tid som kristen. Från 0 till 8 år. Det ska jag göra i nästa inlägg. Det som jag uppfattat som oändligt värdefullt och som jag hoppas överlever alla nya struktur och handboksförslag.

5 comments

Kommentera

