Ett drabbande citat

Är insnöad i en text som tar mycket kraft, som ska bli en bok. Träffade min medförfattare idag och vi hamnade i Viktor Frankl. Jag var på ett föredrag som Frankl höll i Berwaldhallen någon gång under 1980-talet, ditdragen av en vän som inte längre lever. Frankl berättade, bland annat, om den ödmjukhet han kände inför att studenter i Sovietunionen lärt sig hans språk (tyska) enkom för att kunna läsa honom. Det träffade mig. Jag hoppade av mina filosofiska studier för att jag var för lat för att lära mig språk. Jag blev journalist. Men ändå. Journalistik, filosofi, har en gemensam nämnare: Det handlar om att ställa sig frågande. Tog fram Frankl idag. Detta drabbade:

“Our generation is realistic, for we have come to know man as he really is. After all, man is that being who invented the gas chambers of Auschwitz; however, he is also that being who entered those gas chambers upright, with the Lord’s Prayer or the Shema Yisrael on his lips.”

Vi har ett val. Så enkelt är det.

6 comments

  1. Ja, så är det, valet ställs vi alla inför, varje ”idag”, såsom det står redan i 5 Mos 30:15-20, och hur vi ska välja är ju också givet.
    Det otäcka är väl, att innerst inne, vet vi ju egentligen hur vi ska välja, det är nedlagt i oss från början och ändå vandrar vi vilse (Hör du som har öron!).
    Jag tror att det är livsviktigt att vi har något slags ”högre värde” som kompass. Detta behöver vi människor troende och icke troende samtala om
    tänker jag.

  2. Ja, det goda finns där, men också förmågan att göra ont och det kräver både mod och ”omänsklig” kraft att inte göra bruk av (Kyrie eleison).

Kommentera

