23 eft 3: Från början till slut är han oförlåten

Apropå motsaten av förlåtelse utan gräns. Läste Christine Falkelands Sfinx igår. Citat: ”Vi var så unga, man måste förlåta oss. Men jag har inte förlåtit en enda av hans rörelser eller läten. Från början och till slut är han oförlåten.”

Lite befriande kändes de orden att läsa så här i förlåtelsetider, även om den icke namngivna kvinnan i boken är allt annat än fri, snarast fjättrad, besatt av en relation, ett liv, som inte blev hennes. Boken fascinerar – liv som balanserar vid en gräns, tänjer den, hamnar utanför. Detta kan ett liv också rymma. Ska bli spännande att prata om den på måndagens bokcirkelträff.

Det kan lätt bli lite uppfordrande det där med att förlåta, men visst, strävan efter att förlåta och försonas med det som har varit, är befriande. Men, man får ju inte fastna i sin egen oförmåga att förlåta, eller att älska, oförmåga är väl knappast en synd, synden ligger väl snarast i att avvisa den förlåtelse, eller kärlek, som kommer till oss och som vill inget hellre än att förlåta och älska i oss. Varför är det så svårt att ta emot?

Ur veckans texter tar jag följande rad med mig in i veckan, inte att meditera kring så mycket som en påminnelse. ”Allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

2 comments

  1. Ja, det är svårt att tro. Gud är kärlek säger vi och har inte fattat ”halv sju”.
    En reflektion när jag läser om Josef är, att han låter Gud handla ”Gud har vänt det till något gott”, och så förblir han en mänsklig människa och handlar inte i bitterhet.

Kommentera

