Vad vill Stockholms Stift med Seglora Smedja?

När jag läste Kyrkliga Tings ‘Till försvar för rättigheten att ha en åsikt’ förra veckan apropå ”Sandahlskandalen” kände jag att jag borde skriva någonting, om inte annat så för att sälla mig till de som försvarar rättigheten att ha en åsikt, men det blev av allmän trötthet inte av. Finns det någonting som gör mig trött är det Seglora Smedja och dess förutsägbara utrensningsteologi. Jag blir så beklämd av att läsa dem att jag slutat men flera av de bloggare jag följer skrev om detta (länklista nedan) och idag kom Kristen Opinons ‘Åttonde budet’ som gjorde mig uppriktigt ledsen. Måste det vara så här illa?

Delade via Facebook KO’s text och frågan kom upp: Är inte KO och Seglora av samma skrot och korn, de har bara olika måltavlor? Vet inte. Kanske. Jag skulle kunna skriva ett inlägg om det, och även i det dra in Dag Sandahls Bloggardag, men inomkyrklig ‘samtalston’ eller ‘debattklimat’ är egentligen rätt ointressant för mig. Låt människor få tala, även om de är anställda av Svenska kyrkan. Seglora smedja handlar om något annat.

Smedjan handlar om pengar. Om makt. Det handlar om den, för mig, avgörande skillnaden mellan präster som på sin fritid, som vid sidan av sina andra åtaganden, som av kallelse, lust, övertygelse, whatever, skriver för att de brinner, kontra präster som via feta bidrag slipper vara i församlingsvardag för att driva drev och propagera utrensningsteologi mot de som inte passar in.

Varför finansierar Stockholms stift det sistnämnda när det förstnämnda är det enda trovärdiga? Vad vill Stockholms stift med Seglora smedja?

Jag, och många med mig, har ställt den frågan många gånger utan att få svar. Det är som det är. Ett uttryck för stiftslig, kyrklig arrogans, nonchalans. Måste det vara så?

Läs mer:
Till försvar för rättigheten att ha en åsikt (kyrkliga ting)

Åttonde budet (Kristen opinion)

Religionstjänsteman (Tant Hu)

Är verkligen tigandet som motståndstrategi att rekommendera (Tankar i natten)

53 comments

  1. Ska vi kanske ta ett par kompletterande tankar kring det här

    Kan man försvara Kristen Opinions skriverier där de uttrycker sig nedsättande och förlöjligande om andra präster i SvK bara för att de inte delar KO’s åsikter i vissa frågor?

    Några av personerna bakom Seglora Smedja är aktiva i församlingsvardagen i form av gudstjänster, förrättningar, själavård etc.

    Och prova att läsa det det som KO skriver under rubriken ”Åttonde budet” – men byt ut ”kristen opinion” mot ”Seglora Smedja” och tvärt om.

    Det stämmer nog att ”kristen opinion” inte får ekonomiskt stöd av något stift. Men åtminstone en av personerna bakom den får företräda SvK i en del sammanhang.
    Och borde inte rollen som präst innebära att m,an inte beter sig hursomhelst när man uttalar sig i teologiska frågor, speciellt när man riktar det mot andra människor? (Det gäller både SS och KO.)

    1. Håller till viss del med dig. Det är inte bra att präster uttrycker sig nedsättande om andra präster, oavsett forum, men det utgör en skillnad för mig att vissa tillåts starta drev på stiftets bekostnad. Vad säger det om Stockholms stift?

  2. Jag förstår hur du tänker. Men det viktiga i det här sammanhanget är hur präster beter sig mot andra människor i den offentliga debatten.
    Att försöka sätta ljuset på stiftet blir liksom att missa målet.

      1. Nej, det är inte stiftet som sätter tonen – det är KO och SS som gör det. Och alla de som ansluter sig till den ena eller andra sidan.
        Istället för att välja sida borde vi vända ryggen till både KO och SS.

      2. Nej, Stockholms stift betalar inte Seglora Smedja för att ”sätta tonen”. Gör dig inte skyldig till just den typen av resonemang som du beskyller bl a Seglora Smedja för….

      3. Det är den stora faran. Men jag tror att du missförstår mig – alternativt så uttrycker jag mig slarvigt – för mig ligger ‘problemet’ med detta inte i det som sägs eller resonemanget i sig – präster är människor och har rätt att uttrycka sig, även raljerande, och man väljer själv som läsare vad man tar till sig – för mig handlar detta enbart om varför man från stiftshåll väljer att finansiera just Seglora smedja – vore de inte finansierade av Stockholms stift skulle jag inte känna mig manad att skriva om dem. Det är två olika saker. Som jag skrev i det ursprungliga inlägget så kan man ha synpunkter på tonen hos KO eller Bloggardag – det skulle kunna vara ett annat inlägg men det var inte det jag ville ta upp – någonstans har ju Seglora Smedja fått rollen som Stockholms stifts talessmedja i och med att det är de som betalar, det är det jag finner problematiskt.

      4. Problemet ÄR vad som sägs/skrivs. Präster har rätt som alla andra att uttrycka sig, men rätten att uttrycka sig innebär inte att man måste bete sig illa mot andra. Och som präst/lärare/riksdagsledamot etc så måste man ta ett lite större ansvar för hur man uttrycker sig.

        Och man kan INTE lägga ansvaret på mottagaren och därmed ansvarsfriskriva den som faktiskt mobbar. Just den inställningen är en av orsakerna till att tonen är som den är i många offentliga sammanhang.

        Seglora Smedja är inte stiftets officiella tankesmedja. Ett ekonomiskt stöd innebär inte det.
        Och det står KO fritt att be om ekonomiskt stöd från stiftet – något de så vitt jag förstår inte har gjort.

      5. Menade att ‘problemet’ som jag ville ta upp med blogginlägget var inte vad som sägs och skrivs – även om det också självklart är viktigt – utan just detta med finansieringen och de signaler som den skickar ut. Nä, det handlar inte om en officiell tankesmedja, den är inofficiell – och det är nästan ännu farligare. Många är de präster inom kyrkan som inte längre vill öppna munnen. Det är sorgligt. Kyrkliga ting skrev igen om detta idag, lägger länken här: http://kyrkligating.blogspot.se/2012/12/49-en-saga-och-en-lardom.html

  3. Alltihop är pinsamt och ovärdigt! Vad sysslar prästerna inom Svenska kyrkan med? Jag gillar inte när vänsterfolk i påstådda jämlikhetssträvanden mot yttersta högerkrafter sätter munkavle på folk, men jag ger inte mycket för Annika Borg heller som jag inte på något sätt kan identifiera som präst utan snarare som en parfym- och klädälskande teologiskt skolad journalist som gillar sitta i hemma-hos- reportaget. Man ska se upp med sin image!
    Vad är det som får henne- efter vad jag har förstått- som icke-församlingsverkande präst att i olika sammanhang i media representera Svenska kyrkan? Är inte detta lite märkligt?
    Jag vill ha trovärdigt folk som syns och hörs från Svenska kyrkans sida och inte en hög kacklande höns och tockar!

    1. Jag vill inte gå in i persondiskussioner här. Inlägget speglar mer den beklämdhet jag känner inför de drev Seglora smedja sätter igång för att på olika sätt brännmärka eller underminera olika människor. Vore de fristående och egen-finansierade skulle jag inte bry mig, men varför finansierar Stockholms stift denna typ av verksamhet?

  4. Även om det är Ss som nämns så är det väl i allra högsta grad en persondiskussion som pågår om Helle Klein och hennes agerande. Väl motiverad anser jag. För det är ju hennes utspel som gör att man kan ifrågasätta stiftsbidraget, eller hur?

    1. Jag tycker det skulle vara på sin plats att Stockholms stift motiverade sin finansiering av Seglora smedja i kölvattnet av de drev som de drar igång, det var väl min poäng. Menade mer, som jag skrev i inlägget, att visst kan man ha synpunkter på andra prästers agerande på nätet, men det var inte den sortens persondiskussion som jag var intresserad av just här, utan den handlade enbart om de signaler som Stockholms stift skickar ut när man väljer att ställa sig bakom Seglora smedja. Har man som ‘huvudman’ något ansvar för det som skrivs? Bryr man sig? Är det bra att sätta igång drev efter kollegor? Men, visst har du rätt i att som chefredaktör (för det är hon väl?) har Helle Klein ansvar för det som skrivs och publiceras i Seglora smedjas namn.

  5. Trender fortplantas ofta uppifrån. Är det någon inom Svenska kyrkan som står för utrensningar så är det ÄB, både från hans tid som biskop och hans tid som ÄB. Jag har många gånger önskat att någon gjorde research på hur många utsorterade människor som finns i hans kölvatten. Och här handlar det inte bara om teologi. Ska det vara så i en kristen kyrka som ska stå för människokärlek och medmänsklighet?

    1. Helt ofattbart att nya tant lila absolut måste driva sin personkampanj mot Anders Wejryd i alla sammanhang – även de som inte har med honom att göra.

      För övrigt – att påstå att trender sprids uppifrån är att frånta människor deras eget ansvar för sitt agerande. Var och en av oss har ett eget val om vi vill använda nedsättande och förlöjligande kommentarer om andra i den offentliga debatten. Eller om vi vill föra resonemang i sakfrågor med ömsesidig respekt.

  6. Vaddå för konspiration? Det är väl bara att plocka fram gamla tidningsartiklar för att se hur den vägen har varit. Och jag fick i flera år Domkapitlets protokoll i Växjö stift.
    Offentliga handingar, det är bara att granska om någon skulle vilja göra research.
    Det är ju faktiskt så att det finns två ställen där man hittar den här uteslutningsmentaliteten och där folk stoppas från att yttra sig fritt; SD och Svenska kyrkan! Blir någon obekväm hugger man. Så här var det inte förr inom Svenska kyrkan.
    Det är massor av präster inom Svenska kyrkan som har varit rädda länge, Carolina. Du kan ju se på Bloggardag hur många som inte vågar yttra sig i eget namn. Det är signatur på signatur. Redan på 1990-talet, när jag var anställd inom Växjö stift, reagerade jag på detta. Det är mycket rimligt att Dag reagerar starkt när Helle Klein ger hals i samma stil (för hon kan göra det för det kommer garanterat inte att kritiseras uppifrån) för han har varit med förr.
    Varför stiftet ger pengar till Ss? Det tror jag beror på det stora Brödraskapet inom den rörelse som visst inte är död, utan bara vilar sig.
    Och P-A jag har varit anställd inom Växjö stift och haft A.W. som min ordförande, varit t f rektor på Arbetarrörelsens folkhögskola (dåv. namn) på Långholmen och utbildat förtroendevalda inom LO/SAP i elva och varit medlem i Partiet i 28 år. Detta är således inte heller några konspirationsteorier utan bygger på kunskap och erfarenhet.

    1. Det är en konspirationsteori att eftersom Stockholm ligger nära Uppsala så är det ärkebiskopen som ligger bakom stödet till Seglora Smedja – eller något liknande konspirationsteoretiskt spekulationsresonemang.

      Och ärligt talat – var det bättre förr? Knappast! Det förekom ett underförstått undertryckande av åsikter och uttryck. Ibland skedde det helt öppet.

      Att människor inte skriver under egna namn handlar inte bara om ”rädsla”, utan lika mycket om en oförmåga att stå för sina åsikter.

      Och du brer på med fler konspirationsteorier – nu att det skulle finnas ett ”brödraskap” som ”vilar sig”. Sådana spekulationer bidrar bara till att förvärra en dålig situation. Att det sker av personer utan reellt inflytande spelar ingen roll – det bidrar ändå på sitt sätt till att förpesta klimatet i den offentliga diskussionen.

      Och kom ihåg – ibland kan personliga/privata erfarenheter göra att man får svårt att se klart.

  7. Således Carolina, vad jag vill ha sagt; Ss kan lugnt gå ut och försöka lägga munkavle på folk för de vet med säkerhet att detta är en stil som är sanktionerad uppifrån, och det har varit så länge.Det handlar om mer än tio års tid nu. Du har ingen fri yttranderätt som anställd inom Svenska kyrkan eller dess institutioner.
    Och detta gör också att det inte finns någon anledning för stiftet att fundera över bidraget.

  8. Ett ekonomiskt stöd signalerar ju ganska starkt att man tycker det förda arbetet är viktigt. När nu Ärkebiskopen kritiserat ton och metod så blir det desto viktigare för Stockholms stift att tänka igenom, och gärna öppet motivera, vad som stöds ekonomiskt och inte minst varför.

    Med en mild ironi kanske man kan säga att det tydligen har sina risker att prästviga journalister, men då övergeneraliserar jag en hel grupp när det är individer som begår övertrampen!

    Sist är vi ändå människor, med den syndiga natur det innebär, vilket gör att jag säkert är påverkad av mina egna sympatier och antipatier. Men även med det i åtanke tycker jag det är en betydande skillnad mrllan Seglora Smedja och Kristen Opinion, inte bara vad gäller finansiering eller teologi, utan framför allt i ton och anspråk.

    Måtte jag inte drabbas av smedjans storslägga för detta. Jag litar på att jag är för obetydlig för det 🙂

    1. Bo Rydén,

      En fråga till dig: Tycker du att Kristen Opinions förlöjligande av andra personer inom SvK ligger så långt efter Seglora Smedja? När man kommer med nedsättande epitet om andra präster? När man dömer ut andra som avvikare från kyrkans bekännelse? När man agerar SvK:s lärodomstol som en självpåtagen uppgift? När man aktivt försöker tysta andra åsikter genom att hota med åtgärder mot de som uttrycker kritik?

      1. P-A,

        Kan du skicka någon länk till det du refererar till ovan angående Kristen Opinion? Speciellt den sista frågan – att KO aktivt försöker tysta andra åsikter genom att hota med åtgärder mot de som uttrycker kritik?

        För mig handlar det om – och jag tror även det är det som Bo uttrycker – att Seglora smedja finansieras av kyrkliga medel, och anses så betydelsefull att kollekt samlas in för deras verksamhet, och att det skulle vara intressant att veta hur Stockholms stift motiverar detta.

      2. P-A Rudberg,
        Förlöjligande är naturligtvis inte bra, oavsett syfte och avsändare. Naturligtvis finns det en betydande risk att jag ser mer välvilligt på Kristen Opinion (”KO” läser jag hela tiden som ”Kyrkoordningen” :-)) eftersom deras teologi och människosyn ligger närmare min egen än vad gäller Seglora smedja. Av det skälet vore jag tacksam om du kunde visa mig var dessa övertramp skett på Kristen Opinions blogg så jag kan ta ställning till dem.

        Sedan handlade ju Carolina Johanssons bloggartikel just om det faktum att Seglora smedja får ganska stora bidrag av Stockholms stift och hur man motiverat dessa. Då anser jag det nog vara en smula vid sidan av ämnet huruvida andra nätskribenter också beter sig olämpligt.

        Så oavsett om jag ansluter mig till din kritik av Kristen Opinion eller ej så kvarstår frågan om varför Stockholms stift är med och finansierar Seglora smedja.

        Eller menar du att det är Kristen Opinion som provocerar fram det här beteendet hos Seglora smedja? I så fall har du ett digert arbete framför dig att övertyga mig 🙂

      3. Kan Seglora Smedja kritiseras för att de fått ekonomiskt stöd relativt Kristen Opinion som inte sökt något sådant stöd?

  9. P-A jag är inte på något sätt lagd för konspirationstänkande. Det jag skriver om är mycket välgrundat. Och ÄB är väl äb för hela Svenska kyrkan om det så gäller kyrkan i Ystad eller Haparanda.Han är givetvis trendsättare genom detta. Därmed punkt i detta för min del. Jag vet definitivt vad jag skriver om och tänker inte diskutera detta med någon vars erfarenheter i saken jag inte känner till.

  10. Och sedan P-A accepterar jag inte längre dina personliga påhopp på mig! Jag är faktiskt en omvittnat klarsynt person! Du ska sluta med dina oförskämdheter! Jag har rätt att ha synpunkter på hur ärkebiskopen i den kyrka jag tillhör sköter sitt ämbete. De synpunkterna lär jag f ö inte vara ensam om! Detta hör direkt samman med hur andra uppträder mot varandra för ledningen anslår en ton!

    1. nya tant lila,
      Om man i diskussion efter diskussion (oavsett ämne) kommer med anklagelser mot en namngiven person så får man faktiskt finna sig i att bli emotsagd. Det är INTE ett personligt påhopp när man säger ifrån till någon som ägnar sig åt personliga påhopp. (Det är INTE mobbning att säga ifrån till mobbaren.)

      Jag anser att den typ av skriverier som du ägnar dig åt i allra högsta grad bidrar till den mycket tråkiga ton som finns i den offentliga debatten kring SvK. Och du kan väl inte påstå att du styrs av kyrkans ledning?

      Vad gäller din klarsynthet så har jag ingen åsikt. Själv skulle jag dock aldrig boosta mig själv på det sättet.

  11. Jag upprepar igen (!); det är inga personangrepp att kritisera en ämbetsutövning! Det borde du lära dig P-A! Sedan har jag från så många olika håll fått höra att jag är klarsynt att jag lugnt kan vidarebefordra detta till dig!

  12. Ytterligare för jag är mycket irriterad! Jag har faktiskt rätt att yttra mig utan att ständigt bli påhoppad och trakasserad av dig P-A! Du vet förmodligen inte mycket om den ytterst befogade kritik som jag framför.
    Vi kan börja med de prästkandidater som just skulle prästvigas, och som hade fått löfte om detta av JanArvid Hellström trots sin inställning till kvinnliga präster. Detta stoppades omgående av A.W när han blev biskop. Vad gör människor då med många års studier bakom sig? Detta var det första. Sedan kan vi hoppa över saker dessemellan och gå till det sista med det skymfliga tillvägasgångssättet mot Sven Thidevall, en biskop inom Svenska kyrkan! Något sådan har väl aldrig hänt förr och det gav genljud utomlands.
    Sedan kan du ringa till Expressen och fråga hur det var med deras mejlbox när det stod klart med ÄB:s valet!
    Jag är medlem i Svenska kyrkan. Som sådan har jag, såväl som andra, rätt att framföra kritik mot det som jag anser håller på att haverera. Jag har en lång erfarenhet av kyrkan ända sedan jag var söndagsskollärare via kyrkopolitik och som anställd.
    Det som händer på Ss tror inte jag hade hänt med en annan hållning i ledningen. Man sätter trenden som högsta ledning! Och Helle Klein kan väl inte sväva i okunskap om hur Dag Sandahl har blivit behandlad under ärkebiskopens biskopstid i Växjö. Det vet väl alla! Hon var ju på honom häromdagen!

    1. nya tant lila,

      1. Det är inte påhopp eller trakasseri när man får sina åsikter (och personkampanjer) kritiserade. Om man inte tål att bli motsagd så ska man nog inte uttrycka sina åsikter offentligt.

      2. Jag anser att det är ren personförföljelse när man i diskussion efter diskussion måste få in något kritiskt om Anders Wejryd – även om ämnet inte har ett dugg med honom att göra.

      3. Du har rätt att uttrycka åsikter – ingen har påstått något annat. Men rätten att uttrycka sig omfattar även att andra får uttrycka sina åsikter.

      4. Du ägnar dig gång på gång åt spekulationer och gissningar om motiv och sammanhang som du inte har någon som helst faktagrund bakom.
      Du må vara ”klarsynt”, men du är varken allvetande eller tankeläsare.

      5. Jag hoppas inte ”ständigt” på dig. Kom inte med osanna påståenden! (Vid flera tillfällen har jag tagit del av dina inlägg/kommentarer med stor behållning – och ibland uttryckt mitt instämmande.)

      Och nu har du lyckats att göra även denna diskussion till en personsak…

      1. Ja, bra fråga. Nästan ett större mysterium än treenigheten. Men är det inte som med allt annat. En förlamande och panikartad rädsla att uppfattas som t.ex. främlingsfientlig och en ängslighet att inte ha samma åsikter som just nu är förhärskande hos en högljudd och aggressiv grupp av Södermalmsskribenter (ja lite tillspetsat kanske)

      2. En intressant iakttagelse att en konsekvent och kraftfull markering mot främlingsfientlighet upplevs som så kontroversiell…

        Också en smula underligt att det just är personers bakgrund till vänster om mitten som ska lyftas fram som något kritikvärdigt. Varför får man aldrig höra motsatsen?

      3. P-A,
        Nu var det inte riktigt det som det stod i Kristians kommentar, om du läser vad han faktiskt skriver. Instämmer i att det är viktigt med kraftfulla markeringar mot främlingsfientlighet. Det är inte kontroversiellt alls.

      4. Jag vet att det inte stod i Kristians kommentar, men han tog upp både kopplingen till kampen mot främlingsfientlighet och han tog även upp den politiska hemmahörigheten. Och jag spann vidare på det – rent allmänt.

        För övrigt tror jag att tillspetsning och misstänkliggörande enbart skapar/fördjupar konflikter.

      5. Carolina, som jag skrev så tänkte jag vidare kring de saker som Kristian tagit upp. Jag gjorde en öppen reflektion kring en del saker jag iakttagit i debatten. Min kommentar var inte riktad till Kristian personligen som du kanske märkte?

      6. P-A,
        Läs din kommentar igen. Du misstänkliggör och spetsar till och gör en iakttagelse som inte har någon som helst grund i den kommentaren du reagerade på. Igen, jag håller med dig om behovet av kraftfulla markeringar mot främlingsfientlighet.

      7. Carolina, jag har läst min kommentar igen.
        Hade jag velat rikta den till Kristian så hade jag gjort det med direkt tilltal.
        Nu valde jag att fundera vidare kring två teman som han hade tagit upp. Jag vidgade resonemanget en smula kring hur Seglora Smedja behandlas av många i debatten i olika sammanhang. Jag tillät mig resonera kring den polarisering som jag tycker är så beklaglig. Jag tänker nämligen inte bli en del av den. 🙂

      8. Jag tänker inte vara del av det här tjafset. Om man ska kritiseras för att man vågar ställa sig utanför en konflikt och vågar ställa sig tveksam till polarisering och konfliktförstärkande så får det vara.
        Tackar därmed för mig.

  13. ”Med en mild ironi kanske man kan säga att det tydligen har sina risker att prästviga journalister, ” skrev Bo Rydén lite generaliserande här ovan. Tja, inte helt fel. Man kan ju också säga att det också har sina risker att ha journalister som journalister………oj då, nu halkade jag i diket!!

    Diskussionen tenderar att bli lite petig. Beror det på att de flesta pendlar mellen kristen finkänslighet å ena sidan och å andra sidan att få säga som det är?

    1. För att vara lite petig. För att säga så som man tror att det är. All verklighetsuppfattning innebär väl en tolkning – det får man inte glömma. Angående journalister får jag bara rest my case – jag är själv journalist så kan inte vara opartisk alls…

Kommentera

