1:a efter 13: Han ska döpa med helig ande och eld

26371_380155267895_642267895_4095443_8002403_n ”Han skall döpa er med helig ande och eld. Han har kastskoveln i handen för att rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.” När nu allt folket lät döpa sig och Jesus också hade blivit döpt och stod och bad, öppnade sig himlen och den heliga anden kom ner över honom i en duvas skepnad, och en röst hördes från himlen: ”Du är min älskade son, du är min utvalde.”

Johannes döpte med vatten, men Han skall döpa med helig ande och eld. Vi pratade om det i Bibelgruppen. Även om en himmel som öppnar sig. Välkomnar. Kom, mitt käraste barn. Kom! Fast nu när jag sitter med morgondagens texter är det detta som slår an, som jag ska ta med mig i veckan som kommer: ”Gud har gett oss evigt liv, och det livet finns i hans son. Den som har hans son har livet. Den som inte har Guds son har inte livet.”

Måla mig en dopikon. Han fick det i uppdrag, Marcus Mårtensson, och jag tror inte vi pratade om hur den skulle se ut men när han kom med den var den helt rätt. Bilden är lite suddig ser jag nu, jag har den i min arbetslokal – den vakar över mitt dagliga arbete. Det känns tryggt. Se mer av Marcus arbete här.

4 comments

  1. Och det är samma vatten!
    Jag har stått där i Jordanfloden med fötterna i vattnet, det var för mig en helig upplevelse. Jesus behövde också döpas, det kan man meditera mycket över.

    1. Ja, samma vatten. Det är en bra tanke.

      Jag satt och googlade på det där med Jesu dop – och det är onekligen något som många tänkt till om. Lägger in en länk här till en text som jag fann intressant. http://datinggod.org/2013/01/12/what-does-the-baptism-of-jesus-really-mean/ Hoppas det funkar nu. Jag minns att vi fick hade en lång utläggning med kring skillnaden mellan Johannesdopet och det dop som kom efteråt i den treenige Gudens namn.

Kommentera

