En godnattsaga

bild Var och lyssnade på Biskop Thomas ikväll i Uppsala. Han började med en saga. ”Det var en gång ett dike som var ett träsk. Där finns ett fågelbo med två stora bevingade fåglar, där finns även en sköldpadda. De lever tillsammans, de där tre figurerna, och trots olika förutsättningar är de nära varandra. Sköldpaddan kan dock inte ta sig därifrån och varje morgon ser han längtansfullt efter sina vänner när de flyger mot skyn.

‘Varför kan jag inte flyga?’ undrar sköldpaddan. Han sitter fast i träsket. Där väntar han på att vännerna ska komma tillbaka. Ibland känns det som om han håller på att drunkna, diket är djupt, träsket stort, väggarna branta, det finns ingen väg ut ur det, men i det att vännerna, som trots allt kan flyga, kommer tillbaka finner han hopp. Han ska leva. Inte drunkna. Han ska finna sin väg. Han ska flyga.

En dag hittar sköldpaddan en pinne och han får en idé. Han drar med sig pinnen och visar den för sina vänner och säger: ‘Här är en pinne. Låt oss pröva detta: Ni tar var sin ände av den i era näbbar, och jag biter ihop i mitten, så ser vi vad som händer.’

Nästa morgon. Fåglarna i par med pinnen emellan sig. Sköldpaddan i mitten. De lyfter. De flyger. Sköldpaddan biter ihop. Han flyger! Nedanför på en äng står en bonde som tittar upp mot skyn och utbrister: ‘Vilken bra idé.’ Varpå sköldpaddan inte kan låta blir att utbrista: ‘Det var min idé.”

‘And you know what happens then’, sade Biskop Thomas.

Han pratade om mycket annat med. Men denna inledande saga säger mycket. Det ska jag försöka komma ihåg.

6 comments

  1. Jo, så kan man ju se det till ”Det var min idé” och kommentaren ”And you know what happens then.” Hur blir människor om någon vågar visa att han/hon är stolt över sig själv? Jag tror på att om vi vågar, så vågar andra och att Jantelagen är ett hinder och en stor fara.

    1. Jag håller med dig om att Jantelagen är ett hinder – hur ska någon som jag kunna – men i detta fallet så hörde jag inte berättelsen så. Delvis, kanske, för att jag hörde berättelsen kring den och kopplade den tydligare till insikten att inte kunna själv och att söka hjälp (lite som att fåglarna blev som Guds vingar som bär). Men, kan se din poäng.

Kommentera

