Hej Gud,

Är lite otålig. Hade tänkt vänta. Kan inte vänta. Tänker på Dig – typ hela tiden – vet inte vad det betyder, men ser fram mot detta: Att igen få fylla år. Lägga bakom. Börja nytt. Det finns, oavsett allt, en naiv hoppfullhet i mig, och varje gång jag fyller år kan jag inte låta bli att vilja gå in i den där förundran jag hyser inför Dig: Vad skall detta år bringa?

Mönstret finns där. Ledsen om jag är trög. Jag ser i den takt som är min. Men, jag är inte trögare än att jag ser din omsorg i detta, det är vackert, tack. Jag ler. På söndag firas Kyndelsmässodagen, då går jag in i min dopvecka. Nästa söndag, den 10 februari, är min dopdag, på Fastlagsöndagen. Översymboliskt. Övertydligt. Du vill mig, Gud. Ändå måste jag slåss. Du har redan vunnit. Ändå måste jag slåss. En dag kommer du vinna. Du har redan vunnit. Jag ska ta mitt dopljus till kyrkan på Söndag och få det välsignat. Det är en början. Jag tror på dig, Gud.

Jag fyller nio år. Det är ingenting ur ett evighetsperspektiv. En vis man lade numren samman för mig. Sex är den oroliga människans tal. Tre är den hel(ige) Gudens tal. Nio rymmer någon sorts möjlighet till helhet. Så tog jag fram mina dopböner, pilbönerna, och såg att du redan varit där. Ryste inför hur det skiftade, där efter år sex. Från mitt rop till ditt. Förra året blev ordigt, ja, jag är trög. Det är som det är. Mönstret är ditt.

Omvänt. Desto mer min tro fokuseras, desto mer som skalas bort, desto mer kan den ta in. Genom att bli mindre ska jag bli större. Det är jättekrångligt Gud, men tack för det du ger, de som du ger. Jag tror på dig.

2004 Mitt käraste barn. Är du (Dopdagen)

2005 Gud, gör dig till min. (1 år)
2006 Gud, förinta allt i mig som inte är av dig. (2 år)
2007 Gud, tuta och kör. Låt inte mig stå i vägen. (3 år)
2008 Kom, Kristus, Kom. (4 år)
2009 Hjälp mig, o Gud. (5 år)
2010 Var mig nära. (6 år)

2011 Jag är större, Carolina. (7 år)
2012 Ge gråten till mig, Carolina.
Jag ska ta hand om den.
Ge din olust till mig, Carolina.
Jag ska ta hand om den.
Ge det tull mig, Carolina.
Så ska jag ta hand om det.
Släpp det, släpp. (8 år)

2013

4 comments

  1. Siffror är spännande, 3×3=9! (Det heliga talet, Guds tal, gånger 3).
    I Skapelseberättelsen, 1 Mos:1, finns orden ”Gud sade 9 ggr, den 8:e gången i kombination med välsignelse (när han skapat människan).

    Jag är inte gömd i det höga eller låga
    Inte heller i jorden, himlen eller på tronen
    Detta är visshet, O älskade:
    Jag är gömd i hjärtat hos den trogne.
    Om du söker mig, sök i deras hjärtan. (Rumi)

Kommentera

