Strategier, perifier och en dopvecka

Har ägnat en del av dagen till att fixa med min hemsida och den är nu fungerande igen. Behöver uppdatera och gå igenom lite länkar – det är ett pyssel det där – för det mesta blir jag bara trött när det tekniska inte fungerar, men nu är jag lite nöjd med mig själv för jag satte mig in i det tekniska och fick det att fungera. www.linsan.se En gång hade jag en tanke om att samla mina artiklar där, så har det inte blivit, jag har inte fyllt på, men när jag satt och pysslade med den hittade jag en text som talade till mig från olika perspektiv. Strategy creation from the beginning, Läs här.

“It is not pleasant to think that strategic initiatives emerge in complexity and are initiated by actors outside the center. It goes against the rational desire to be in control,” says Regnér. However, he adds that once aware of this situation, organizations can create environments that encourage strategic initiatives although it may mean having to rethink old ways of strategy making.

Patrick Regnér forskar på Handelshögskolan om näringslivets strukturer. Jag tänkte på Svenska kyrkans strukturer. Såg samma. Det är i periferin som det sker.

Det är svårt. Har funderat på att ta ett sabbatsår från Svenska kyrkan. Jag blir för gnällig i dess sammanhang. Det är inte bra för min tro att hamna i gnällträsket, det är där jag befinner mig. Hatar att befinna mig där. Måste ta konsekvensen av det. Undrar: Hur har vi fått en kyrka vars centrum är så ignorant att det inte ens kan besvara denna enkla fråga: Varför samla in kollekt till Seglora smedja?

Det är inte i centrum det sker. Det är i periferin. Finner tröst i det. Gick in i min dopvecka idag. Det var intåget i Jerusalem, frambärandet, Hannah. Har med mig Bönens trädgård9173871656 och ska vara denna vecka i välsignelsens vecka. På den vill jag tro. Jag är välsignad. Räcker det? Det är mer än nog.

3 comments

    1. Lite intressant att det är vetenskapligt bevisat att det faktiskt är så, inte minst av en forskare på Handelshögskolan. Man kan inte sitta ned runt ett bord och tänka sig fram levande strategier, de växer fram av sig själva där det finns grogrund.

      1. Ja, det säger också min erfarenhet. Jag har varit präst i 45 år och upplevt många ”satsningar”, i de flesta fall i stort sett resultatlösa. Man jag har också fått uppleva hur det växer ”underifrån” och oväntat. Det kristna livet är fullt av överraskningar för den som har ett öppet sinne.

Kommentera

