Dag 3: Välsignelse över kropp, själ och ande

”Välsignelsen måste tränga så djupt att den renar vår ande, som är vår djupaste identitet. Därför ska vi nu välsigna med följande ord ur Bibeln:

Må han som är fridens Gud helga er helt igenom, och må er ande, själ och kropp bevaras hela och oskadda, så att de är utan fläck när vår herre Jesus Kristus kommer.”

Vandrar vidare i välsignelsens vecka. Nä, det är inte bara våra tankar, eller vårt ursprung (Maria) som behöver välsignas, så även kroppen, själen och anden. På onsdagen brukar jag skifta kyrkoårsvecka och det är en osedvanligt symboliskt vecka – från uppenbarelsens ljus till kärlekens väg – och det är väl den vägen som uppenbarelsen vill lysa upp för oss, mana oss att beträda. Kärlekens väg är inte okomplicerad. Läser söndagens texter. Fastnar för dessa rader ur evangeliet: ”Nu är min själ fylld av oro. Skall jag be: Fader, rädda mig undan denna stund? Nej, det är just för denna stund som jag har kommit.”

One comment

Kommentera

