Fastlagssöndag: Kärlekens väg

Det finns något kraftfullt i orden Kärlekens väg och för min egen del kan jag inte mer än le över Guds stora omsorg. Gud är trofast. Jag känner den trofastheten. När jag kastar, vevar han in.

Det är afton och imorgon får jag fylla år igen, nio år in i mitt döpta liv, och ja, jag ser en symbolik i detta med att min dopdag infaller en Söndag, och dessutom en Fastlagssöndag. Kärlekens väg. Vart leder den? Vart är Jesus på väg? Vart är jag på väg? Vad vill du mig Gud?

Det går att urskilja olika spår när man talar med präster vilket jag rätt ofta gör. Det har varit i fokus det år som nu avslutas. Vem kan jag lita på? Hur kommer jag vidare i min tro? Det är inte helt enkelt givet Svenska kyrkans ganska spretiga teologi, mycket är avhängigt vilken präst man råkar stöta på. Vet inte om det är bra eller dåligt, det som inte möter mig kan möta en annan. Men ändå. En klok präst sade till mig att man kan lära sig mycket av att genomlida en predikan som gör en nipprig av irritation. Jag tror att han har rätt. Man måste våga välja, och välja bort. Den väg som leder till livet är smal. Och den smalnar innan den vidgas.

Nu generaliserar jag säkert men kan urskilja två spår. De som menar att Kärlekens väg, den som ledde till korset, var För oss, Jesus korsfästes för att vi skulle slippa, vi får leva i uppståndelsen tack vare honom. Vi slipper. Det är en vacker bild. Den lockar. Sedan finns de de som menar att Kärlekens väg, den som leder till korset, är vår väg. Kristus kan inte uppstå i oss om vi inte dör med honom på korset. Han är inte FÖR oss, han är MED oss. Och det slog mig just nu när jag skrev det: Hur många gånger har jag inte på denna blogg upprepat: Jag längtar efter en kyrka som är MED mig, inte FÖR mig. Något faller på plats.

Jag har verkligen ingen susning om varför Gud valde att visa sig för mig, men han gjorde det. Så lät jag mig döpas. Vet inte varför. Gud var förvisso en uppenbarelse av total bekräftelse, ovillkorlig kärlek, men det stannade inte där. Jag är älskad, vi är älskade, men den kärleken är inte statisk, den vill någonting med oss. Man måste någonstans vidare, växa i sin tro. Gud kom inte för att göra mig lycklig, för att han var nöjd med mig, för att bekräfta mig, tvärtom, han kom för att göra mig sann. Han vill något nytt med mig.

Jag har försökt att vara i mitt dop i denna vecka inför och i fredags träffade jag min doppräst. Apropå tecken i vardagen så fann jag en symbolik i att vårt möte i det dopkapell där jag döptes var omgärdat av två begravningar för hans del. Från död, till doperinran, till död. Tyckte om det. Det passade in på något vis. Jag hade inte mitt dopljus med mig, det ska jag tända först imorgon, men när jag tänker på det så här på aftonen inför så kommer denna tanke: Jag är så djupt välsignad. Tack Gud. Ler.

6 comments

  1. Jag tror att vi är redskap, att vi ska användas. Och att den viktigaste uppmaningen vi får är att Se medmänniskan! Det är inte lätt i detta egotripparnas tidevarv, och vi är barn av vår tid. Guds rike kan aldrig fullbordas om vi är helt uppslukade av oss själva.

    1. Det stämmer, tror jag med. Det är genom att förlora vårt liv som vi vinner det. Tänker mig att det är en sorts daglig övning och prövning, och att Gud är trofast i det. När vi misslyckas får vi en ny chans.

  2. Jag vill gärna skriva detta till dig; jag var just inne på en prästblogg där förtalet, nedvärderingar och kränkningar flödade. (Jag behöver säkert inte säga vilken!) Då kände jag bara att jag måste uppleva lite andlighet i det som någon skriver. Då gick jag hit! Här är det vilsamt! Här upplever jag mestadels de centrala frågeställningarna och djupet i tron.

    1. Tack för att du skrev detta till mig. Det värmde. Jag vet vad du menar. Jag håller mig för det mesta borta från de mest högljudda bloggarna – mest för att det gör mig ledsen. Ibland kan jag gå igång på saker, men jag har nog lugnat ned mig en del. I alla fall här på bloggen. Tack för dina fina ord!

Kommentera

