Ett mail från en biskop och en mailkonversation

Tillägg: Brukar inte gå in och ändra i texter i efterhand men tog bort den inledande paragrafen och låter mailkonversationen få stå för sig själv.

Jag tycker inte om att vara i ”detta” men apropå Kyrkliga Tings Om morgondagens kollekt. Läs här. så startade en mailtråd som kommer här. Tvekar lite, inte helt säker. Vet inte. Här kommer den. Jag vill tro att det är viktigt med transparens och jag vet att jag har många med mig i mina frågor.

Hej Birgitta,

Jag är en av många Stockholmare som upplever ett stort obehag över den ton och personförföljelse som Seglora smedja gjort till sitt signum. I mitt fall var det så illa att jag inte gick till Högmässa i Söndags. Det hör till ovanligheterna för mig, men kollektändamålet kändes så urspårat att jag inte ville.

Jag skulle vara tacksam om du, eller någon kollega till dig, skulle kunna ta dig tid att svara på nedstående frågor, antingen via mail eller om det är enklare att ringa. Jag är frilansjournalist och ska skriva en sak om detta, och vill ge er möjlighet att kommentera.

1) Att Stockholms stift finansierar Seglora smedja är en sak, men i den stund som man gör Seglora smedja till ett kollektändamål blir det en offentlig handling med stort symbolvärde – jag uppmanas som kyrkgående och medlem att stödja denna kollekt och verksamhet. Noterar att de som ställde frågor kring kollektändamålet genast utpekades som ”högerextremister” eller ”konservativt kristna” av kollektändamålet, vilket jag finner anmärkningsvärt. Är det verkligen en sådan kultur som Stockholms stift vill odla i kyrkan? Om inte, varför reagerar man inte?

2) Jag får allt svårare att motivera för mig själv varför jag ska vara medlem i en kyrka vars stift finansierar de som demoniserar alla som kommer med kritik eller frågor och lumpar ihop dem under epitet som ”högerextrem” eller ”konservativt kristen” istället för att bemöta kritiken. Högerextrem vet jag att jag inte är. Konservativt kristen vet jag inte riktigt vad det betyder. Hur motiverar Stockholms stift ett kollektändamål som Seglora smedja?

Hälsningar,

Carolina

Hej Carolina,

Helheten kring Seglora och stiftskollekten ligger inte riktigt på mitt bord så jag vidarebefordrar ditt mejl till vår pressekreterare Pär Sandberg. Troligen får Biskopen besvara detta då det är Domkapitlet som fastställer vilka som ska få kollekter.

Mvh

Birgitta Ödmark

19 feb 2013 kl. 10:56 skrev Eva Brunne:

Hej Carolina

Först av allt vill jag beklaga att kollekten till S:ta Katharinastiftelsen och Seglora smejda får dig att avstå från att fira högmässa.

Kollekterna beslutas av domkapitlet en gång per år. Olika organisationer ansöker, redovisar sin verksamhet och sin ekonomi. Domkapitlet beslutar utifrån hur organisationen kan bredda den verksamhet som vi tycker är viktig i Stockholms stift. Ofta är det verksamheter som inte kan bäras av en församling eller som vidgar det teologiska samtalet. Därför får t.ex. familjerådgivningen, föreningen Ny gemenskap kollekter. Därför får också S;ta Katharinastiftelsen och Seglora smedja kollekt. Dessa teologiska tankesmedjor där en har sin start på 1960-talet och den andra på 2000-talet.

Beslutet i domkapitlet och fördelning på de dagar som står till buds under ett år, beslutas för ett helt kalendeår på en gång. Därför sker beslutet för de flesta mottagarna mer än ett år innan kollektdagen.

Ganska snart är det dags för beslut om 2014-års kollekter. Då gör vi som tidigare i domkapitlet. Diskuterar de ansökningar som har kommit in, fördelar, säger nej till en del och beslutar om hela eller halva stiftskollekter för andra. Diskussionen redovisas aldrig. Så sker aldrig kring något enda ärende i domkapitlet. Därför kan jag inte ge dig mer av motivering än det jag här har nämnt. Det finns ingen automatik i att man får kollekt på nytt enbart för att man fått tidigare. Varje år är ett nytt år. En redogörelse för hur det går till finns på Stockholms stifts hemsida.

Jag hoppas att du finner fler skäl att stanna kvar som medlem i Svenska kyrkan. Det är du, jag och många andra som är kyrkan.

Med vänlig hälsning
Eva Brunne

Hej Biskop Eva,

Många tack för att du tog dig tid att svara och jag har förståelse för att Du inte kan diskutera enskilda beslut. Antar att det är meningen ”kan bredda den verksamhet vi tycker är viktig i Stockholms stift” som jag inte förstår, eller kan inte se hur Seglora smedja passar in i den meningen. Det är som det är.

För min egen del slås jag mest av häpnad inför hur djupt detta går i mig – att kollekten till Seglora smedja gör mig så illa berörd – men det finns en poäng i att man rörs till sina smärtpunkter. Där väntar Gud.

Helt oavsett är jag imponerad av att du svarade. Respekt!

Hälsningar,

Carolina

2 comments

  1. Problemet med detta, som jag egentligen inte har någon anledning att lägga mig i, är att domkapitlen liksom alla styrande institutioner i Svenska kyrkan är politiskt tillsatta. Man kan inte förvänta sig att politiskt tillsatta institutioner skall ha någon andlig eller moralisk kompass utöver den som politiken tillhandahåller. Alla pågående försök att via rörelser som ”politiskt obundna” eller ”fri kyrka” påverka politikens villkor är dömda att misslyckas eftersom systemet är och förblir fångat i politikens tvångströja. Detta är tyvärr den beska sanningen om Svenska kyrkan.

Kommentera

