Detta är varför fler vill begravas borgeligt

Jag har läst om de nya regler som försvårar för kyrkomedlemmar att välja präst vid förrättning utan att närmare tänka på dem, fann det därför sorgligt det som utspelade sig vid dagens besök på begravningsbyrån. Tänker på hur illa detta beslut slår mot kyrklig goodwill. Och det är illa för min erfarenhet av präster är precis tvärtom. De få gånger jag velat ha en speciell präst – vid min mors begravning, min sons dop, mitt dop – har jag enbart mötts av stor välvilja.

Så även denna gång. En släkting har gått ur tiden. Hon var änka, utan barn, och jag och min bror var på begravningsbyrån idag. Jag hade redan innan pratat med en vän som är präst och frågat om han kunde tänka sig att hålla i denna begravning så vi hade en präst. Jag hade en lapp med datum som han kunde de närmsta veckorna. Tanken var att hålla begravningen i hennes församlingskyrka, där hennes make begravdes, och där hennes aska så småningom kommer att spridas i samma lund som hennes makes.

”Oj då,” sa begravningsentreprenören. ”Har ni en egen präst? Det är krångligt.” Och så fick vi oss en undervisning i clearingsystem och om församlingar som inte vill betala för andra församlingars präster som håller i förrättningar när de har egna och när vi nämnde vilken församling det gällde blev det verkligen: ”Oj då, detta kommer inte gå, den kyrkoherden har vi haft mycket problem med, hon vill verkligen inte släppa in andra präster.”

Så sa hon till oss, och detta är en begravningsentreprenör i Stockholms stift som jag antar har rätt stor erfarenhet av samarbete med kyrkan. ”Innan vi går vidare. Fundera på detta. Vad är viktigast för er. Kyrkan eller prästen?” I.e. ett alternativ, menade hon, var ju att frakta den döde över halva Stockholm till prästens församling, och var vi villiga att göra det? Eller, var kyrkan viktigare? Hon frågade faktiskt så, innan hon började ringa, ur sin egen erfarenhet, antar jag, kyrka eller präst, på vilken sida står ni om det blir problem? Det blev jättepladdrigt, alltsammans. Oseriöst.

Fatta. Min bror tittade rätt storögt på mig.

”Detta är varför allt fler väljer borgerlig begravning,” berättade begravningsentreprenören. ”Det är så krångligt med kyrkan.”

I vårt fall föll allt på plats. Kyrka och präst, och dessutom en präst som sa till begravningsentreprenören: ”Jag ringer Kh och säger att jag ska ha en begravning i kyrkan. Punkt.” Bra så. Min bror överlyssnade det där telefonsamtalet, han blev glad av det.

Detta kvarstår. Prästen i fråga kommer göra detta på sin lediga dag, och eftersom församlingen i fråga hade kunnat bistå med präst så kommer, enligt begravningsbyråentreprenören, församlingen antagligen vägra använda det där clearingssystemet, och det stör mig. Jag hade gladeligen betalat prästen för sitt arbete, men det går enligt begravningsentrepenören inte. Ett dödsbo FÅR inte betala en präst för en begravning som en församling inte Ville betala för. Allting handlar om pengar. Det är verkligen moment-22.

Läs mer: Rätten att få välja präst (Kyrkans tidning)

5 comments

  1. Det enklaste är att om man vill ha en speciell präst, så gör prästen detta gratis. Om sedan de anhöriga vill ge prästen en gåva- inte lön- så kan ingen lägga sig i det. Jag kan ju ge en god vän en gåva och varför skulle skatteverket bry sig om det?

    1. För mig handlade det inte om pengarna i sig – det går att ordna. Tänker mer på människor som kanske inte har så stor erfarenhet av kyrkan och som kommer för att ordna en begravning att det skickar helt fel signaler när begravningsbyrån uppfattar kyrkan som krånglig. Jag vet inte hur det ser ut på andra platser, men fann det ledsamt, speciellt för att de präster jag mött har varit väldigt välvilliga och hjälpsamma. Det var trist, tyckte jag. Att det blir så.

  2. Det är inte längre OK att ta emot en gåva utan församlingen ska ordna det. I Norrköping är det fixat ett clearing system så att det ska var möjligt att göra det korrekt med lön. Struktur i detta fall hjälper människor istället för stjälper…

    1. Jag vet inte. Jag har inte varit involverad i någon begravning sedan dess. Tror att det där clearingssystemet skulle vara ett sätt att fixa det, men om man samtidigt har ett system där den enskilde kyrkoherden bestämmer och kan besluta att inte använda församlingens pengar för att ersätta en utomstående präst – med tanken att man har sina egna – så spelar det ju ingen roll.

Kommentera

