Den Gudstjänstfirande församlingen

Jag är helt ointresserad av kyrkopolitik och minns inte ens om jag röstade i förra kyrkovalet. Jag vet att jag en gång har röstat på Posk, men det var mest som en proteströst mot att politiska partier styr i kyrkan. Men, nu är det kyrkoval i höst och denna gång tänker jag grundligen sätta mig in i detta val.

Tankar i natten (Läs här) kan jag rekommendera för de som funderar kring kyrka och politik. Dagens inlägg kände jag igen mig i. ”Ni ser, den Gudstjänstfirande församlingen räknas inte in bland trons bärare! Det är här en av Svenska Kyrkans stora svagheter ligger.” Läs här.

Jag instämmer både i slutsatsen och analysen. Jag tror liksom Leo att kyrkans framtid ligger i just detta: Den Gudstjänstfirande församlingen. Det är kyrkans USP (Unique Selling Point) – om man nu ska använda näringslivstermer – resten kan, om man ska hårdra det, lika gärna andra sköta om. Så detta får bli min ledstjärna när det kommer till att lägga en röst i höstens val – fokus på den Gudstjänstfirande församlingen. Den som har det får min röst.

7 comments

    1. Jag ska studera alla alternativ. Jag vet verkligen ingenting om hur de olika grupperingarna tänker eller vill med kyrkan, förutom på den mest ytliga av nivåer. Detta ska bli intressant att gå in i.

    1. Noterar att den texten innehåll noll i fråga om den Gudstjänsfirande församlingen. Det var intressant. Fick mig att tänka på en annan socialdemokratisk kyrkopolitiker som uttalade sig om kyrkovalet som ett sätt att bereda väg för en valframgång för Lövden. Det känns väl också, sådär.

Kommentera

