Att leva helhjärtat – Inspiration från Franciskus av Assisi

Det är en korrekturvända kvar men nu börjar den nästan bli helt klar för att gå till tryck. Den 17 april, är det sagt, kommer manuset vara en bok. Ser fram mot det. Så här presenteras boken på Libris hemsida.

Vad kan en tiggarmunk från 1200-talets Umbrien ha att säga till 2000-talets svenskar om livet?

Prästen Ted Harris och journalisten Carolina Johansson utforskar tillsammans en livsinställning som har påverkat människor över hela världen i 800 år och gör det än idag — den helige Franciskus längtan efter äkthet.

Giovanni Francesco di Bernardone växte upp i en rik köpmansfamilj i staden Assisi. Så mötte han Jesus. Plötsligt var det ett självklart val att lägga bort de vackra kläderna, tacka nej till det stora arvet och bli broder Franciskus.

Ur förordet:

”Franciskus uppmanar oss att tänka omvänt, att leva öppet. Det är genom att ge som vi får. Det är genom att glömma oss själva som vi finner oss själva. Det är som om han viskar till oss: ”Fundera inte så mycket på vad du vill med ditt liv att du glömmer bort att leva det. Låt livet leva dig.”

Att leva öppet och helhjärtat var en möjlighet i Franciskus liv. Den möjligheten är även vår. Franciskus väg mot andlig blomstring var inte enkel. Livets väg är inte spikrak. Att leva är att utmanas, att välja, att försöka älska. Visst upplevde han besvikelser, rädsla och nedstämdhet, men där fanns också omsorg, tillit och tacksamhet.

Kan en tiggarmunk som levde för 800 år sedan lära oss moderna människor någonting om vad det är att vara människa? Ja, vi tror det. I denna bok presenteras en bild av andlig blomstring med Franciskus som förebild.”

16 comments

  1. Roligt med en bok om Franciskus och hans tankar. Jag tycker att Jörgensens gamla bok är tämligen oöverträffad, men den här blir väl mer om Franciskus idag. Ted har ju ofta varit i Assisi, kanske lika ofta som jag, vi har mötts där, minns jag. Lite bävansfullt att slå upp nya böcker om Franciskus, efter som han är så ”svår” och ogripbar. Det gäller att inte förenkla, skulle jag tro!
    Spännande med er bok!

  2. Det svåra med Franciskus är att han inte är så enkel, som det kan verka, inte alls gullig, utan rak, sträng, ibland överdriven, men alltid radikal!

  3. Rolf, just det, men det är ju egentligen inte svårt, det är befriande tycker jag.
    Han reformerade ”kyrkan” inifrån genom att lyda (Gud), det är något att försöka följa tänker jag.
    ”Predika alltid Evangeliet, om det är nödvändigt använd ord”, har han nog inte sagt, men det uttrycker rätt bra vad det handlar om eller hur?

    1. Hej Rolf och Marie,

      Visst var Franciskus radikal – och även med sinne för drama och humor – det är väl i hans radikalitet som inspirationen ligger. Jag tänker mig att ett fåtal människor får den typen av radikala kallelser just för att de är kallade att inspirera andra. Men för mig ligger inte inspirationen i Franciskus att göra exakt som han (alla kan inte leva som fattigmunkar) utan i att leva mer som honom i det liv som är mitt. Redan på hans tid kom ju många till honom för vägledning, och många av dem kunde inte, eller ville inte, på grund av familj, arbeten, ta ett sådant radikalt steg.

      Nej, de kunde inte få tillträde till den inre kretsen av bröder men tänker på hur han då skrev dessa ‘Brev till de troende’ med livsråd i i vardagen som senare kom att bli mer formaliserat i hans tredje lekmannaorden. Även han insåg att alla inte kunde leva så radikalt som han men han såg hopp i dem med. I.e. hans kallelse är kanske inte min kallelse men det sätt på vilket han tar sig an sin kallelse kan inspirera mig att ta min kallelse på större allvar.

      Sedan tror jag, apropå Rolf det du säger att du har helt rätt i det. Jag tänker mig att Gud är kärlek, och att den kärleken förkroppligas i Jesus, men det är ett misstag vi gör i vår tid när vi tror att kärlek är något gulligt – kärleken är en radikal kraft som ställer krav, som vill vårt bästa, som vill, ja befria oss!

  4. Så här ser jag det: Att försöka leva mitt liv i Kristi efterföljd, inspirerad av Franciskus , i enkelhet, trohet och lydnad, i gemenskap med bröder och systrar.

  5. Vill man leva fransicusindpirerad ” mer söka förstå än bli förstådd”, skall man noga tänka igenom varje kommatecken, på kyrkligt inspirerade bloggar, särskilt om det är ett alternativ till den kyrkliga bloggdebatten som eftersträvas. Det saknas såväl syndakännedom som hörsamhet mot skarpa varningar från Guds Helige Ande, på många dylika där den ena krian efter den andra dyker upp. I Skriften klargörs att varje kommatecken skall bli föremål för dom, efter döden. Idag ser vi vad som närmast kan beskrivas som ett bloggkrig i Svk, det är inte välsignat. / Magnus Olsson

    1. Magnus, det du skriver fick mig att tänka på detta, apropå Franciskus. Tillväxen i orden gick så väldigt snabbt att det ganska snart spårade ur på sina ställen. Man var tvungen att organisera sig mer än vad man hade tänkt, mellanledare utsågs, det skapades grupperingar och inre stridigheter. Polarisering mellan de som ville upprätthålla det totalt radikala i Franciskus och de som ville ha det lite bekvämare. När F kommer tillbaka från en resa 1220 är det rätt stor oreda. Vad gör han då? Tja. Han stiger ned från sin post som ordens generalsekreterare, delvis, kanske för att han insåg att han inte var rätt person att administrera denna stora grupp, kanske också för att han ville ägna sig åt annat. Men, poängen här, han klamrar sig inte kvar vid makten, vid sin position, han går inte in i stridigheterna, han släpper. De sista åren av sitt liv ägnar han åt att ströva runt i byarna och förkunna Evangelium för folket och i bön och retreat på berget La Verna. Jag tror han gjorde rätt.

Kommentera

