En liten fastetidsberättelse

Lars Collmar var en av föreläsarna på kvällens Teologiska tankar i Hedvig och det handlade om Korset som förvandling. Jag tog inte anteckningar så detta kan vara något som jag fabulerar ihop friskt, men så här minns jag det.

Det är långfredag och snart ska det ske. Jesus hänger där på korset mellan de två rövarna. Den ene säger till honom: ”Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss.”

Den andre, den mer botfärdige av de två, tillrättavisar honom med orden: ”Är du inte ens rädd för Gud, du som har fått samma straff? Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont.” Så vänder han sig till Jesus och säger: ”Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike.”

Och Jesus, ja han ser på honom och svarar: ”I dag skall du vara med mig i paradiset.”

Vad tror ni Jesus säger till den andre rövaren? Ja, det kan man ju undra. Det förtäljer inte evangeliet, men en vän till Collmar med erfarenhet av de svartaste hål visste. Han säger: ”Idag skall jag vara med dig i helvetet.”

Om man vill över så måste man gå under.

Ja, det där fastnade och ska få leva sitt eget liv denna vecka.

8 comments

  1. Exakt! Uppenbarelseboken beskriver detta, samma plats, två helt olika upplevelser av det. Helvetet är att vara kvar i sitt ego, himlen motsatsen. / Magnus Olsson

    1. När människan dödar Gud är hon i helvetet, men även där är Gud.

      En sak som han sa, tror jag, som jag skrev ned, men som jag inte förstår är: ”Jesu hjärta på Golgata är helvetet.”

      1. Dömmer! Jesu yttre fysiska lidande är inte värre än andra mänskliga lidanden, de två rövarnas kroppar plågades inte mindre men Satan själv var inne i Jesus därav hans rop ” min Gud min Gud varför har du övergett mig” och då led i lydnad Jesus ut också detta, helvetet, satans rike. / Magnus Olsson

  2. Tack. Jag ser, tror jag. Collmar började precis så, med berättelsen om en from gumma som hade ont och led och som i det försökte åkalla sin Frälsares död på korset men som hamnade i: ”Det varade ju bara några timmar, jag har haft ont i flera år.”

    1. Exakt! Och då blir Uppenbarelsebokens ord om att lammet är slaktat i evighet mycket intressant då det s à s gäller Kristi preexistens, tillvaro före inkarnationen, människoblivandet, och all tid därefter, in i evigheten. Vilket knappast är några timmar. / Magnus Olsson

      1. Amen! För oss klart men i oss inte ens i himlen utan då evigt i tillbedjan. / Magnus Olsson

Kommentera

