Maria Bebådelsedag: Ingenting är omöjligt för Gud

jusus_theotokos Onsdag. Skiftar fokus. Bebådelsen. För några år sedan skrev jag några texter till en antologi om kyrkoåret och en av de söndagar som tilldelades mig var Bebådelsedagen. Har haft anledning att ta fram den texten igen. Så här, i en något förkortad version:

”Så kommer han. Ängeln Gabriel som är skickad att berätta. Du har funnit nåd. Du ska bli havande. Helig ande ska komma över dig. Man kan undra hur han tänkte där, Gud. Varför var han tvungen att göra det så krångligt för oss? Måste vi tro på det omöjligas möjlighet?

Berättelsen ställer till det. Hur gick det där till? Egentligen? Måste man tro på jungfrufödslar för att kalla sig kristen? Nej, det behöver man nog inte. Många tolkar idag bebådelsen ur andra perspektiv. Men ändå, tänker jag, om Gud nu verkligen skapade världen, ja, vad är då en graviditet?

När jag nu läser texten igen hör jag ängeln som självklart säger när Maria undrar: Hur?

’Ingenting är omöjligt för Gud.’

Ja, just så. Vilken Gud att ha med sig i vardagen. Som förvandlar omöjlighet till möjlighet. Som viskar till oss när livet tycks gå emot: ’Ingenting är omöjligt. Allt är möjligt. Lita på mig.’

Min Mariabild är för alltid präglad av en retreat vid Pilgrimscentrum. Det var en läbbigt gråslagen decemberdag och vi stod vid Vätterns strand. Retreatledaren talade genom den kalla vinden och regndroppar föll.

”Nu är vi vid Genesarets sjö,” började han och uppmanade oss att för varje steg andas in och med varje andetag tänka oss att Kristus växer i oss. Vi gick där, på rad, och för varje steg blev vi allt mer rakryggade, havande, vackra.

Maria är Guds tjänarinna, Guds älskarinna. Gud tar sin boning i henne, växer där, för att födas in i världen. Det är en Gud som Maria bär fram. En mänsklig Gud. En gudomlig Människa. Så ges hela mänskligheten möjlighet att ske på nytt.

Men dagen handlar inte bara om Maria. Den handlar om oss. Om den möjlighet som blir oss möjlig genom Maria. Hon må ha varit den första, men hon banade väg för något nytt. Därmed gav hon även oss möjligheten att bära Gud inom oss, och att föda honom in i världen.

Ingenting är omöjligt för Gud.”

Bebådelsedagen var första årets texter. (Läs mer om årets version här), skrev då bland annat om annandag påsk. Fick nyligen en förfrågan om att vara med även i nästa års antologi och de dagar som tilldelades mig var Fastlagssöndagen (Kärlekens väg), Långfredagen (Korset) och Pingstdagen (Kyrkans födelsedag). Ser ett fint mönster i det.

Ingenting är omöjligt för Gud, se där en mening att tugga på inför Söndag.

6 comments

  1. Nej, vi blir ständigt överraskade, det är fascinerande. jag älskar det gamla uttrycket ”Outrannsakliga äro Herrans vägar!”

    Och så fick vi snabbt (det tyder på enighet bland kardinalerna) en ny påve som är jesuit och väljer namn efter ”Guds lille fattige”, han är en enkel man och hoppet stiger till att engagemanget för fattiga och utsatta ska öka.
    Vi kan nog se fram mot ökad ekumenik, ökat samarbete med andra religioner och focus på miljöfrågor tror jag, en bönens man är han som ger hopp!
    Dessutom var det första han sade från balkongen på Petersplatsen ”Fratellei et Soerelli, buonasera!”

  2. Det bör ihågkommas att Frans den förste också är furste ty Vatikanstaten är en stat och påven dess statschef även om påvekronan ej längre bärs. Namnet torde ge vibbar till Asissis lille fattige men funktionen påve är likväl mer anspråksfull än så. Den gör anspråk på såväl politisk som religiös makt, med stat och ämbete som vikarie för Kristus. Det kan man ju tro på om man vill. / Magnus Olsson

  3. I det är det lite intressant att Franciskus, den lille helige då, avsade sig rollen som generalsekreterare när brödraskapet växt sig så stort att maktkamper och stridigheter blev oundvikliga. Han klamrade sig inte fast vid sin position, han släppte, och kom så att ägna sina sista år som han började – vandrande, förkunnande, och i bön.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s