Läshelg

En bokhelg

En bokhelg

Är lite seg i huvudet efter rätt intensivt arbete senaste veckorna men nu har manuset gått till tryck. Det var ju lite roligt att påven tog namnet Franciskus i samma veva som vi avslutade. Han ligger i tiden.

Ska ta en läsvecka nästa vecka och hade egentligen tänkt sikta in mig på en del rekommenderad andlig läsning men så kändes det för tungt så gjorde en sväng in på Akademibokhandeln där det var fyra pocket för tre, det blev fem.

Margot av Bengt Ohlsson ska läsas till Bokcirkeln och jag började med den. Lovande.

Sista testamentet av James Frey. Läste och fascinerades av hans A Million Little Pieces för ett antal år sedan. Debatten om boken kom mest att handla om ‘är den sann eller inte?’ Får man hitta på sitt liv? En skrivlärare sade en gång till mig: Alla människor har rätt att skriva sin egen historia, och att redigera den i efterhand (underförstått: Vi gör det hela tiden). Sista testamentet är en sorts omskriven Jesus berättelse om Ben Ziob Avrohom, en uteliggare som vandrar runt i New York, som förkunnar kärlek och som till slut blir ett hot mot den etablerade ordningen. Man får se.

Great House av Nicole Krauss. Läste hennes The History of Love för några år sedan och det var en riktig pärla till bok. Great House sägs vara ännu bättre – kretsar kring förlust och minne, om hur tiden omformar minnet tills vi till slut inte minns utan hittar på, ja, skriver om, våra liv. ”A heartbreaking meditation on loss and memory and how they construct our lives.” Ska bli intressant.

Sedan två deckare – Håkan Nessers Styckerskan från lilla Burma och Kristina Ohlssons Paradisoffer. Är periodare när det kommer till deckare – sommartid kan jag läsa en om dagen – tycker om att bara sjunka ned i – som en drog – och i båda fallen har jag läst allt. Ser fram mot att återknyta kontakten med poliserna Gunnar Barbarotti och Fredrika Bergman.

Så, det blir en läshelg i soffan.

8 comments

  1. Håller med, det är något med Franciskus som ligger i tiden – i alla tider, tänker jag. Hans radikalitet och helhjärtade engagemang inspirerar, men också detta med glädjen, en dåre för Kristi skull och så inte minst kärleken till och omsorgen om bröder och systrar.
    Ser fram emot att läsa din och Ted`s bok.
    Pace e bene!

    1. Ja. Precis så. Han är knappast modern, han är tidlös, i alla tider. Lite roligt att du tar upp detta med glädjen – för det var det som förläggaren sa när hon läst texten – att det var så mycket glädje i den. Jag blev glad av det, om den lyckas förmedla glädjen i att vara kristen så har vi hamnat rätt. Det kommer bli en release i samband med morgonbönen den 24:e April – du är jättevälkommen till den. Skickar en inbjudan när jag har.

    1. Ja, gillar Bengt Ohlsson. Är bara i början av Margot boken men intressant. ”Min bok” heter Att leva helhjärtat – Inspiration från Franciskus av Assisi – Libris förlag – kommer i mitten av april. Jag har skrivit den med Ted Harris, som är präst i Svenska kyrkan – och det är lite som en samtalsbok. Han berättar. Jag skriver. Det ger en bild av Franciskus liv, hans val, hans kval, men applicerat på vår tid. Kan vi lära oss något av en tiggarmunk? Ja, vi tror det. Jag skickar dig gärna ett av mina fri-ex, när jag får, som tack för det du delar med dig av. Tror att jag har din adress, men maila mig igen på mailen så kommer den vad det lider.

  2. Vad härligt det låter med en läsarhelg. Önskar att jag kunde ta mig tid till det… Fast det kanske bara att börja…
    Förresten så låter det som en väldigt bra och intressant bok som du är på väg att ge ut!

  3. Tack, Carolina, jag vill väldigt gärna ha ett fri-ex av din nya bok, som verkar intressant. Jag har skickat min adress på mejl, men hittade två mejladresser till dig. Vilken är rätt? Jag har nytt postnummer. Med tack på förhand!

Kommentera

