Delectatio victrix: Den allbesegrande glädjen

till dess dagen gryr av Gunnel Vallquist

till dess dagen gryr av Gunnel Vallquist

Vi har begravt en anhörig idag, och jag tog med denna lilla bok till kyrkan. Gunnel Vallquists till dess dagen gryr. Det fanns ingen tydlig tanke bakom det förutom att jag fick syn på den i morse och tog ut den ur bokhyllan. Jag fick den av henne, min faster. Slängde ned den i väskan.

Efter begravningen satt jag en stund i gallerian och tog en kopp te innan middagsinköpen. Då tog jag fram boken. Bläddrade i den. Läste de ord som min faster skrivit på försättsbladet. ”Lidingö 5 juni 2003. Linsan, min älskade brorsdotter. Delectatio victrix: den allbesegrande glädjen, sid 42.”

Jag var inte döpt då, den 5:e juni, 2003, men plötsligt kom det till mig med otrolig tydlighet – hur jag åkte till min faster den där försommardagen för att berätta att jag har bestämt mig. Jag ska döpas, hon var en av de första som jag berättade för och jag tror att hon i det fann en bön besvarad. Så tog hon ut denna bok ur sin bokhylla och gav till mig.

Nu är hon någon annanstans. Jag är i gallerian. Klädd i svart. Sitter ned och tar en kopp te. Hon är begravd. Jag har gravt försummat henne under hennes sista tid. Jag var inte där. Annat var viktigare. Det är som jag är. Nu finns det ingen tid kvar, inte för oss, inte här, ändå vill jag viska: ”Förlåt, hör du mig?” Jag bläddrar fram till sid 41-42.:

Sidan 42

Sidan 42

”Men denna oro, detta behov av känslomässig trygghet, en trygghet de aldrig vinner – däri ligger spärren inom dem, det som tvingar dem i flykt tillbaka till sig själva, hindrar dem att ge sig fullständigt, att ta det definitiva språnget ut i det okända – i Gud.

”Finns det någon räddning för dem? I varje fall inte med utgångspunkt från dem själva: de är nu på en gång för alla maktlösa, totalt oförmögna att ta sig fram. … Ändå kan den definitiva omvändelsen komma till dem – genom det som kallas delectatio victrix: den allbesegrande glädjen. … Det är nåden i dess mest suveränt segrande form.”

Och den finns. Den Är. Den kom till mig i en präst som sade: ”Du gjorde fel. Gud gjorde ditt fel till rätt. Hon dog inte ensam. Gud var där. Hon vet det. På vår herres Jesu Kristi uppdrag säger jag till dig: släpp din synd i detta och BE för henne, inte för hennes skull, utan DIN.”

För Gud är ingenting omöjligt.

9 comments

  1. TID och NÅD följs åt, det visste uppenbarligen faster! Underbar text i boken, just så! just så! just så! Guds ord lär så. /Magnus Olsson

  2. Det är märkligt med nåden, den kommer alltid totalt överraskande.
    Det är bara att vara tacksam över, att det finns präster som vågar vara nådens redskap. Tack för denna fina berättelse, vilken tröst det finns i ”rätt” använda ord!

  3. Ja och ibland är Guds svar ”ickehandling”/väntan, men det kommer och då glömmer vi lätt tackbönen. Vilket tålamod med oss ”strulpellar”.

  4. Tack, Magnus, men här i tiden, tar det ibland lång tid, även om Guds tid är ett nu. Kanske något jag behöver lära mig först?

  5. Det tar den tid det behagar Guds Helige Ande och den tid det tar att bryta ned människans försvar. det är olika för olika människor. /magnus Olsson

Kommentera

