Stilla veckan bild #1: I ljuset syns inte mörkret

Salvador Dali

Salvador Dali

Letade efter Salvador Dalis Christ of St John of the cross som en inledningsbild för Stilla veckan och fann denna. Även det är Dali – jag tror inte att jag har sett den tidigare – och som korsbild är den lite annorlunda – målad från den andra sidan, med facit i hand. Allting har redan skett. Korset är en port som går rakt in i evigheten, en säng att lägga sig ned i, som bär över djupaste hav. Finner den vilsam, denna bild. Det finns ingen oro i den. Egentligen passar den nog bättre på Annandag påsk, eller Kristi Himmelsfärdsdag, men den får ändå inleda den Stilla veckan. Drömsk är den, och den rymmer hopp.

Christ of saint John of the Cross

Christ of Saint John of the Cross

Även Dalis mer kända Johannes av korsets Jesus är rätt drömsk. Jesus är förvisso fortfarande i mörker, i döden, men han är på väg någonstans. Det upplysta, uppståndna korset, man kan ana det längst ned i vad som nästan ser ut som en rand av självlysande neon, som lyser upp Honom. Denna bild är kanske ännu bättre som korsbild för Annandagen.

Det är svårt att nalka sig korset utan facit. Vi har facit. Vi har ingen ursäkt för att inte försöka gå närmare. Nu dök två saker upp. Dels ord från Biskop Emeritus Martin Lönnebo, apropå natten, döden, de svarta hålen: ”Kan det vara så här: Att Gud för oss in i mörkret för att Han vill framkalla oss.” Guds mörkrum. Gud som framkallare. Och så detta andra: Ljus syns i mörker, i en stjärna på en natthimmel, i en flickande låga i ett mörkt rum, i en fyr som lyser över vatten, men det omvända finns inte. I ljuset syns inte mörkret.

4 comments

  1. Ljuset lyser bara i mörkret. Tänker att Dali´s bilder säger något om att Gud har ett annat perspektiv än vi.
    Vår uppgift blir att hålla vår flämtande lågan brinnande, så vi ser nästa flämtande låga,och den ser oss.

    1. Det där sista med de flämtande ljusen som söker varandra är en vacker bild. Gunnel Vallkvist har skrivit om det just så. Det är spännande att se hur konstnärer målar de bibliska berättelserna – Dalis Sista Måltiden är också otroligt tankeväckande. Den kommer på Torsdag.

  2. Källan till Lönnebos ord är nog Ferlins dikt om Getsemane, om Guds fotoatelje som heter Getsemane, dikten som slutar: Den som är rädd för Getsemane har ingenting alls att få eller ge.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s