Post-Påsk: Jesus is Lord

907487_10151374474928424_938214043_n
Konstnären John-E. Franzén har gjort en litografi på 360 signerade ex och donerat hela serien till Skillinge Missionshus och dess byggfond. Församlingens pastor, Kalle Spetz, skickade mig bilden precis innan påsk. Jag har väntat med att lägga ut den eftersom jag varit på resa och den avtäcktes först i samband med påskdagens Gudstjänst i Missionshuset i Skillinge, men här är den.

Första gången jag hörde talas om litografin var genom en journalist på Dagen. Sedan kom mailet från Kalle. ”Vi ska göra en större tillbyggnad av Missionshuset och John-E Franzén har gjort en litografi och skänkt hela upplagan till Missionshuset. Fantastiskt! Nu arbetar vi med att sälja den. Den heter ”Jesus is Lord”.”

Det var ett sådant där mail som fick mig att le. Självklart köper jag en. Och visst är det värt att sprida. Missionshuset i Skillinge är en växande församling på Österlen som är i behov av att bygga ut för att husera framför allt barn- och ungdomsgrupper. John-E. Franzén är aktiv i församlingen. Han är medlem av konstakademin och hans mest kända verk är kanske Hells Angels of California

images-2 (Orginalet finns på Moderna Museet)

Unknown Han har även målat Kungafamiljen. (Originalet på Gripsholms slott).

Hans konstnärliga resa fascinerar. Från en kung till en annan.

Det finns en bakhistoria i allt detta. Skillinge Missionshus var den första plats som jag inbjöds till för att tala om min bok och omvändelse, det var den 3 september, 2010, och jag minns det väldigt tydligt. Jag var fruktansvärt frågande och lite skärrad inför denna uppgift men samtidigt totalt vilande i: ‘Om detta är vad Du Gud vill med mig kommer Du att vara med, är du inte det så är det något annat jag ska göra.’

Det var en man i publiken som blev tagen och vi hamnade efteråt i ett samtal om omvändelse. Om det märkliga paradigmskifte som då inträder. Vad gör jag nu? Och jag visste inte vem han var men senare berättade Kalle Spetz att det var John-E Franzen som jag talat med och någonstans fanns en tyngd i det som sträckte sig bakåt. När min mormor var i min ålder drev hon ett konstgalleri i Stockholm och hon var den förste som ställde John-E i en solo-utställning. Jag fann en vacker symbolism i det. Ett tecken.

Litografin kostar 4200kr inkl porto. Det är mycket pengar, men inte mer än vad många betalar i kyrkoavgift på ett år. Läs mer här och maila Kalle om ni är intresserade. Jag tror att upplagan kommer ta slut relativt fort.

2 comments

  1. Tack Carolina! Detta är riktigt spännande. Många köpte litografin på påskdagen och senare i april kommer reportage i både Dagen och Sändaren. i samband med det kommer även församlingens hemsida uppdateras för att kunna göra en beställning där. Den som är intresserad av att köpa ett exemplar får gärna maila mig kalle@skillingemissionshus.se

    Gud välsigne dig!
    Kalle

Kommentera

