Påsktidssöndag: Apropå vittnen

bild

Det händer att ord eller meningar kommer tillbaka till. Det skedde idag. Under gudstjänsten mindes jag med tydlighet ett meddelande som jag en gång fick, skrev ut och klistrade in i min agenda.

När jag satt där i kyrkan kunde jag inte minnas exakt vad det var för ord som jag skulle påminnas om men efteråt gick jag en sväng till mitt kontor och bläddrade igenom de gamla agendorna.

Hittade det jag skulle. Så här står det: ”While salvation is intensively personal, it’s never private; it’s always public!”

För att vara helt ärlig kommer jag inte riktigt ihåg varifrån det kom, det där meddelandet, men jag rev ut sidan ur boken och klistrade in den i årets agenda. Det kändes viktigt, på något vis, något att fundera mer kring. Apropå dagens tema då: Påskens vittnen.

6 comments

  1. Frågan är varför vi är så dåliga på att vittna om vår tro, särskilt vi i Svenska kyrkan. Mötte några Jehovas vittnen häromdagen. Beundrar deras mod och frimodighet.

    1. Framför allt när det kommer till att vittna om Jesus Kristus. Det har jag funderat en hel del kring – hur man även i kyrkan ofta predikar över ‘Gud’ istället för Kristus. Sedan får man fundera på sin egen roll och vad man kan göra i sina sammanhang.

  2. Tack för den meningen, den duger att ”tugga” på ett bra tag, något nytt har tillkommit tänker jag.
    Hoppas du läser ”Bloggardag”, han har idag delat med sig, av sin version, av en Lutherbön den rekommenderas som komplement!

  3. Här är Dag´s ”Lutherbön”
    Glad såsom fågeln tar jag nu fram Martin Luthers bön:
    Käre Fader, låt ingenting ske därför att vi vill det, utan låt allting ske så som du vill. Din vilja är bäst. Lär oss tålamod, på ditt eget gudomliga sätt, genom att förhindra vår vilja.
    Lär oss att med frimodighet stå ut med sjukdom, fattigdom och förakt, så snart det blir klart att du vill ha det så.
    Lär oss att inte skylla eller klaga på onda människor, då något går oss emot, utan ta motgången som din skickelse till vår salighet.
    Lär oss att tacka och välsigna även våra motståndare, så att de alltid finner oss glada och vid gott mod. Amen
    Med humorns ögon, men lite allvar ändå. Att ”predika” med sitt sätt att leva är inte helt fel om det sker till Guds ära!

    1. Den är riktigt bra, tycker jag. Och, jag tror all övertygande ‘predikan’ måste bottna i ett levnadssätt som speglar det som predikas, annars blir det sällan trovärdigt. Som när man han barn – dom gör inte som man säger som härmar en och gör det som man gör. Eller något sådant.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s