Att ta sin längtan på allvar

Libris Anna Braw har skrivit en text om Franciskusboken som jag helt sonika kopierar och lägger in här. Annas text, med lite bilder med, kan även läsas Här.

——
Nästa vecka kommer Ted Harris och Carolina Johanssons bok Att leva helhjärtat — inspiration från Franciskus ut på Libris. Här är en intervju med dem!

”Franciskus lär oss att ta vår nyfikenhet och vår längtan på allvar”

Vad kan en tiggarmunk från 1200-talets Umbrien ha att säga till 2000-talets svenskar om livet?

Prästen Ted Harris och journalisten Carolina Johansson utforskar tillsammans en livsinställning som har påverkat människor över hela världen i 800 år och gör det än idag – den helige Franciskus längtan efter äkthet.

– Franciskus sökande kan hjälpa oss att förstå vårt eget sökande, säger Ted Harris.

Ted Harris är präst i Stockholms innerstad sedan många år. Carolina Johansson har ungefär lika länge arbetat som ekonomijournalist.

Giovanni Francesco di Bernardone levde i Assisi på 1100- och 1200-talet.

Avståndet kan tyckas långt både i tid och i rum – men Ted Harris, som tidigare har spridit Søren Kierkegaards livsvisdom i boken Konsten att leva innerligt, säger att han lever med Franciskus varje dag.

– Under slutet av 1980-talet upplevde jag ett starkt behov av en andlig gemenskap, en andlig familj, och när jag var på en pilgrimsresa till Assisi träffade jag några medlemmar ur Franciskus tredje orden inom Svenska kyrka. Jag upplevde en stark tillit och medkänsla i gruppen och bad att få bli medlem. Det har jag varit sedan 1992.

Många stockholmare har sökt sig till Ted Harris Franciskuskurser och Franciskusretreater, och det var genom dem som tanken på en inspirationsbok för fler uppstod, en bok om att leva som Franciskus i dagens samhälle – leva helhjärtat.

”Att leva är att utmanas, att välja, att skratta och gråta. Franciskus upplevde besvikelser, rädsla och nedstämdhet, men hans liv rymmer också omsorg, tillit och stor tacksamhet. Hans liv var djupt rotat i en personlig upplevelse av det heliga, av tillvarons innersta kärna. Det präglar hans livshållning och skapar förutsättningar för ett blomstrande liv”, skriver Ted Harris och Carolina Johansson i bokens inledning.

Men vad har Franciskus att ge oss och de människor vi möter?

– Carolina och jag har funderat en hel del på hur man förmedlar kristen andlighet i en sekulariserad tid, säger Ted Harris. Vår tid behöver andliga förebilder, individer som utvecklar livets insida. Vi måste komma bort från vår fixering vid negativa känslor och tankar. Vi i väst är duktiga på kunskap och information om universums strukturer och funktioner. Vi får inte glömma bort visheten och förlåtelsen. Franciskus är en förebild genom att han visar att öppenhet, förundran och tillit är förutsättningar för mänsklig växt och blomstring. När vi utvecklar sådana kvaliteter växer liv omkring oss.

– Ett problem idag kan vara att många saknar ett språk för det andliga eller att de inte vet var de ska börja, säger Carolina Johansson. När jag är ute och berättar om min väg till tro märker jag att det finns en stor längtan hos människor efter att få tala om andliga ämnen och om sin egen andlighet. Jag hade en bild framför mig när jag skrev, en bild av ett hjärta som först är litet och ganska kallt. Jag ser Franciskus som någon som visar hur ett hjärta kan öppna sig. Gud kommer in i hans liv, in i hans hjärta, och börjar långsamt vidga det.

– Franciskus sökande kan hjälpa oss att förstå vårt eget sökande, säger Ted Harris. Han lär oss att ta vår nyfikenhet och vår längtan på allvar.
-0-

Kommentera

