Den suspekta Guden

396856_10150940867496487_1693735576_n Vet att många säger sig dela Stormares erfarenhet att Gudstro uppfattas som något suspekt idag, men jag vet inte. Själv hamnar jag hela tiden i det omvända. Att börja prata om Gudstro öppnar nästan alltid upp för följdfrågor som rätt ofta leder till spännande samtal på oväntade platser. Det utesluter kanske inte att Gudstro uppfattas som suspekt, men jag har inte mött det.

Som till exempel förra helgen. Var på en femtioårsfest, rätt mycket folk, jubilaren var en fd Handelsstudent och det var väl en hel del näringslivsanställda där. Ofrånkomligen kommer frågor som ‘Vad sysslar du med?’ som jag alltid har lite svårt att svara på. Det blir alltid någon variant på den vändning mitt liv tog då Gud kom och hur det på olika sätt skapat nya spår – å ena sidan har jag en hel del företagsuppdrag, å andra sidan får jag mer och mer uppdrag relaterade till kyrka och tro. Det är en balansakt. I höst ska jag förresten bli student, igen, och skriva min uppsats så att jag blir klar med min teol kand. Det är också en omväxling.

Två reaktioner som jag minns från förra helgen var mannen som spontant sa: ”Det är så intressant att höra människor berätta om sin Gudstro” och så en annan: ”Men om man vill vara religiös idag vänder man sig väl inte till Svenska kyrkan?” Det sista får jag höra rätt ofta. Gud är intressant, men att vara del av en kyrka upplever däremot en del som, ja, suspekt, lite udda.

Funderar på det för trons sammanhang behövs. Var finns de idag? Hur skapar man trovärdighet i ett sammanhang? Hur möter man människors längtan efter Gud? Har fått en förfrågan att vara med på Akf:s kyrkodag i höst i ett panelsamtal kring förväntningar på kyrkan. Det är många månader tills dess men det ligger i bakhuvudet. Det slog mig när jag tänkte på det, vad den där mannen sa, och jag sällar mig till det. Det är intressant att höra människor tala om Gudstro – och det är väl en bra början. Att tala om sin tro. Vad den betyder, vad den innebär, hur den förändrar. Att vittna, helt enkelt.

”Du sänder din ande, då skapas liv. Du gör jorden ny.”

2 comments

Kommentera

