Heliga 3 eller Missionsdagen: Jag ska vara med dig

”Säg dem att Han som heter ‘Jag Är’ har sänt dig till dem.” Det är en mening som räcker rätt långt. Man får låta den sippra in. Gud som verb. Orden från morgondagens texter (det är Missionsdagen) fick mig att leta fram en dikt av Bo Setterlind. Så tänker jag på Mose – vilket liv han fick – och minns en gammal barndomssång om Mose i Vassen som jag dock inte minns orden på, bara en vag melodi som gör sig påmind.

Det är tid för en lång resa,
en färd till ett annat land,
ett land som finns i vårt inre,
osynligt och utan band.

Där är ljuset ett sätt att leva,
ett smycke är mörkret där,
och det största berget man har att bestiga,
är att lämna sin egen värld.

Det är tid för en lång resa
för ett möte med han som Är.
(Bo Setterlind)

De ord som ekar från texterna, över tid och rum, som Gud säger till Mose, som Gud säger till oss, är väl annars det där löftet som Gud ger Mose, som Gud ger oss, och som Jesus upprepar när han sänder de sina ut i världen: ”Jag ska vara med dig.”

5 comments

  1. Och Guds ord som ett skeende, han sade och det blev.
    Också för oss gäller ”handling och bön må bli ett” (Sv Ps 292).

Kommentera

