Det outgrundliga enda namnet. Det tredje namnet.

bild ”The naming of Cats is a difficult matter.
It isn’t just one of your holiday games;

You may think at first I’m mad as a hatter
When I tell you, a cat must have THREE DIFFERENT NAMES.”

…..
(First)
(Second)
och dom är viktiga men,
…..

”But above and beyond there’s still one name left over,
And that is the name that you never vill guess;
The name that no human research can discover –
But THE CAT HIMSELF KNOWS, and will never confess.
When you notice a cat in profound meditation,
The reason, I tell you is always the same:
His mind is engaged in a rapt contemplation
Of the thought, of the thought, of the thought of his name.
His ineffable, effable
Effanineable
Deep and inscrutinable singular Name.”

(T.S. Eliot Old Possum’s Book of Practical Cats.)

Städar bokhyllan. Bläddrar i böcker som jag glömt att jag hade. Finner guldkorn. T.S. Eliot är väl kanske mer känd för The Waste Land än för denna kattbok som jag fann men visst är det den som ligger som grund för musikalen Cats? Skulle man kunna göra en musikal på The Waste Land?Ash Wednesday? Vet inte. Jag var tvungen att slå på effable, ineffable. Det kan översättas lite olika – jag fastnar för detta: Outsäglig, utsäglig. Det outsägliga utsägliga namnet. Det utsägligbara outsägligbara. Det outgrundliga enda namnet.

4 comments

  1. Spännande att koppla till texten i Uppb 2:17: ”Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Åt den som segrar skall jag ge av det dolda mannat, och jag skall ge honom en vit sten, och på stenen skall det stå ett nytt namn, som ingen känner utom den som får det.
    Så, vi har också ett ”hemligt” namn, som bara vi själva och givaren vet!
    Tänker att det handlar om min ”sanna” identitet, bara jag och Gud vet.

  2. Jag tycker det är otroligt intressant att läsa om texter som jag läst innan min tro kom till mig, och att se nya spår i dem som jag inte såg tidigare. Själv tycker jag otroligt mycket om den där raden: Skriv hennes namn i Livets Bok – det där namnet då som ingen känner utom Gud. Ja, det hänger samman med den djupaste identiteten, den sanna, avbilden tänker jag mig.

  3. Ja, mycket i vår litteratur får vidare betydelse av en kristen tolkningsram.
    Här kommer en ”Pippivariant”:
    Pippi säger till Tommy och Annika: ”Kom så går vi ner till ån och övar oss att gå på vatten.” ”Det går ju inte” säger den rationelle Tommy.
    Pippi svarar: ”Jodå, jag kände en gång en snickare som kunde!”

Kommentera

