Medevisommar: #297: Människa, Gläd dig!

bild (2)Vid morgonandakten i Brunnsparken i morse, tro det eller ej, talade prästen om psalmboken som poesi, som bön, han lyfte fram några exempel på psalmer som bön. Sedan läste han som Ord för Dagen inte psalm 303, vilket hade varit lite för mycket, men väl psalm 305. Nu blev ju även den lite för mycket för jag har en historia med den psalmen. Ser tecken i detta:

Ett halvår cirka efter min mors död så hörde en glaslagningsfirma av sig om en vas min mor lämnat in. Jag hämtade den. Den var inslagen i tidningspapper. Vecklade av det. Vid vasens kant inskriptionen: Jag hör hans röst där sommarvinden susar, där lunden sjunger och där floden brusar.

Vackert var det att höra de orden igen. Som från en mor som sköter om sina barn. Som vill att de ska känna sig hemma, som vill inget mindre än Trygghet.

Att känna sig hemma. Det var en tanke som slog mig idag. Många återvänder till Medevi, de känner sig hemma här. När jag var barn var Brunnen aktiv, det fanns Brunnsläkare, Lasarettsläkare, Brunnspredikant, Brunnsintendent, Brunnssjuksköterskor, Brunnssjukgymnaster, idag har många av dessa roller fallit från. En av dem söker sig dock tillbaka. Prästbarnen. Jag träffar inte barn och barnbarn till forna Brunnsläkare, till forna Intendenter, de kommer inte hit, men forna Brunnspredikanters barn, ja, de söker sig tillbaka.

Det var speciellt idag att Mikael Klefbeck ledde mässan med oss här på Brunnen. Mikaels far var Brunnspredikant sommartid här till och från mellan 1930 och 1963 och Mikael spenderade många barndomssomrar här. Och han kommer tillbaka. I Brunnsparken i morse infann sig även en äldre kvinna, dottern till Kh Lennart Fridén som under många år var brunnspredikant. Och, vid Grötlunken ikväll stötte jag ihop med en kvinna som är barnbarn till en Brunnspastor, hon ska gå på Ninas målarkurs i veckan som kommer. Allting hänger samman. På något vis.

bild Jag fick ringa in till Högmässa idag, vara klockare, och vara med och dela ut nattvard. Tyckte om det. Imorgon och tio dagar framåt då vi saknar Brunnspredikant så håller jag i morgonandakten på Brunnen. 08:00. Jag kommer inleda min sejour som tf med psalm #297, vet att det är en begravningspsalm, men ändå.

Människa, gläd dig, Frälsaren är kommen!”

Han är redan här. Härlig är jorden.

4 comments

  1. God morgon,
    Har sedan några månader tagit del av din funderingar i Gud och Tro.
    Har gillat allt det jag hittills läst. Du förmedlar på ett lågmält och samtidigt inspirerande sätt goda sanningar utifrån det kristna evangeliet.
    När jag alldeles nyss tog del av dina rader 7 juli påmindes jag om gårdagens arrangemang i Hellvi kyrka på Gotland, en kväll om Dan Andersson och hans sökande. Dan Andersson blev bara 32 år. Tänk om denne suveräne tolkare av människans längtan efter Gud inte hade avslutats så tragiskt och tidigt på ett billigt hotellrum i Klarakvarteren i Stockholm.

    1. Tack för dina vänliga ord. Dan Anderssons texter känner jag naturligtvis till – men inte så mycket om hans liv. När jag läste dina rader tänkte jag osökt på Edith Södergran – hennes längtan, och hennes allt för korta liv. Människans längtan efter Gud – ja, det är nog en universell längtan – och de som förmår öppna upp för den får vi vara väldigt tacksamma för.

  2. Ja, den har blivit en begravningspsalm,men pilgrimstemat och hoppet behöver vi ju ofta påminnas om, så låt oss bruka den i många sammanhang. Våra nordiska grannkyrkor använder den som julpsalm. Dessutom är det nog den psalm som flest människor kan utantill.
    Annandag påsk har vi i Sofia församling en Emmausvandring från Sofia kyrka till Sjöstadskapellet och på färjan sjunger vi alltid ”härlig är jorden….”. och det märks att den är lätt att sjunga med i.

    1. Jag var och lyssnade en gång då Carola hade julkonsert i Globen – och det var fantastiskt då hon avslutade konserten med Härlig är jorden och hade texten på stora bildskärmar och cirka 5000 personer sjöng med. Frid över jorden Herren bjöd.

Kommentera

