Kristus Förklarad: Förvandlingens vecka

Kristi Förklarings Dag och Jesus förhärligad. Man kan av de rubrikerna tro att det handlar om Honom, vilket naturligtvis inte är det sämsta, kunskap om Kristus är viktig. Men på Latin är föregående Söndag ‘Festum Transfigurationis’ – förvandlingens festdag – och i det ordet kan man finna en rymd. Någonting sker. Byter plats.

”Detta är min älskade son.” Ja, Jesus förhärligas, förklaras, men sedan då? ”Lyssna till honom.” Kan det vara så här: Jesus förklarar sig inte primärt för att förklara sig, utan för att förklara mig/oss. Lyssnar jag/vi? Vill vi? Det handlar om oss. Lärjungarna, vi, får någonting förklarat för oss som i sin tur vill förklara oss, förvandla oss. Det är kanske inte så konstigt att lärjungarna i ren skräck faller ned med ansiktet mot marken, vem skulle inte göra det inför en kraft som vill förvandla en, som ställer krav? Var inte rädda. Men jag är rädd. Finns det hjälp att få?

Det är som en tanke att Maria Ludvigssons krönika i SvD dyker upp samma helg som Kristus vill förklaras. Jag befinner mig på semester och vet att jag citerar denna text lite sent, men om någon har missat, den känns viktig, så skriver jag om den nu. Det finns en oändlig potential i nutidsmänniskans längtan efter att bli förklarad. Varför finns jag till? Jesus såg den. Han sa: ”Var inte rädd.” Hur möter Svenska kyrkan den enskildes längtan efter tro, efter förvandling?

”Svenska Kyrkan har exempelvis åsikter om miljö, socialförsäkringar (minns Påskuppropet), Israels säkerhetspolitik och biståndspolitik. Vill man däremot få veta vad samma kyrka anser om synden och förlåtelsen eller livet efter döden är det svårare.

Magnus Hagevi är statsvetare med koll på forskning om religiösa samfunds utbredning i världen. Han har funnit att en kyrka växer om den anses relevant i religiösa frågor, när den står för sitt budskap och är tydlig. På platser där kyrkan svävar på målet och möter varje uppriktig fråga med en motfråga lämnar medlemmarna och få nya ansluter.Svenska kyrkan står mitt i en värld där det religiösa intresset är tydligare än på länge, där samfund som håller sitt budskap högt blir de mest relevanta och växer, och där människor precis som i alla tider söker något att tro på. Då utlyser hon kyrkoval.” (läs hela texten Här)

Och så bjuder hon in till sommarcafé. Hembakade bullar. Jag förstår inte det. Det blir fel ur så många perspektiv. Kyrkans sommarcaféer dumpar priserna på fika och utmanar därmed de lokala näringsidkare som ville vara på riktigt, de som ville finnas till för att de behövdes, året runt. Det finns inte på kartan att kyrkans sommarcaféer bär sig själva, de behöver inte vara på riktigt, och i det undrar jag, som medlem, varför ska min kyrkoavgift subventionera kyrkliga sommarcaféer där turister och kyrkans anställda får subventionerat fika?

Vad mycket trovärdigare detta skulle vara: Använd min kyrkoavgift till de som verkligen behöver. Öppna Soppkök. Bege er ut i verkligheten. Supporta riktiga fik.

Ske din vilja Gud, inte min.

8 comments

  1. Eller varför inte erbjuda en studievecka i ”Svenska kyrkans tro och bekännelse”, eller seriösa bibelstudier, undervisning i bön, andlig fördjupning mm. I semestertider har vi tid och ork att för andlig fördjupning.

    1. Jag skulle nappa på det. Har funderat på det med Medevi – att ordna en bibelvecka här nästa sommar – det är en bra plats för det, mindre bra för tysta retreater med tanke på Brunnsmusiken – men att anlita en präst som kan ta hand om det. Vi har en liten kyrka här där man kan ha tideböner. Och så kan man anordna utflykter till Vadstena, Alvastra, det finns mängder av klosteruiner här i kring. Jag ska fundera mer på det. I sommar har det varit Vedic Art kurser här – en målarkurs som har en stark andlig förankring om än inte religiös men många av de som deltagit i målarkursen har flitigt kommit till morgonbönen i kyrkan – det finns något i det som lockar (trots att jag alltid håller mig till veckans bibelläsningar och teman).

  2. Det är spännande med kyrkoval! Jag har just skrivit vår programförklaring. Läste ett av de politiska partiernas program. Inte ett ord om Jesus eller kristendom, utan om miljö, och lika värde och annat ….
    Du tror väl inte att bullarna är köpta? Ånej det är nog någon kyrktant som har bakat dem! För att få gratis arbetskraft och bullar det är kyrkan bra på!

    1. Bra. Jag skulle gärna läsa programförklaringar inför Kyrkovalet – tycker det har varit rätt tyst om det trots att det är mindre än två månader kvar. Din sista mening är spetsig – men ja, det finns en sanning i det. Och, ja, det är säkert någon ideell som bakat.

    1. Ja, den tillhör Brunnen, eller kanske snarare den stiftelse som äger Brunnen, och är relativt populär som dop och bröllopskyrka men den tillhör ingen församling. Kul. Jag ska fundera vidare på det och försöka sätta ihop något inför nästa sommar – om tillräckligt många nappar borde det vara genomförbart. Jag har haft de tankarna länge.

Kommentera

