Funderingar kring ett kyrkoval

Det är mindre än 2 månader kvar till kyrkovalet. Det är ett val som är ointressant för de flesta – cirka 10% – 15% av kyrkans medlemmar, eller något mindre, spås lägga sin röst i höstens val. Man kan fundera kring det låga valdeltagandet i relation till ordet ‘demokrati’ – vad betyder ordet ‘demokrati’ när bara runt 10% anser det viktigt att utnyttja sin demokratiska rättighet? Bör man fundera över det?

Funderar gör jag även efter att ha tagit del av ett pressmeddelande med avsändare Svenska kyrkan. Rubriken lyder: ‘Kyrkoval den 15 september. Dags att bli medlem.’ Läser: ”För den som inte är medlem i kyrkan är det hög tid att bli det. Medlemskap ger rösträtt och möjlighet att påverka kyrkans framtid.

– Varje år kommer personer till vallokalerna som vill påverka vad Svenska kyrkan är och gör, men som inte är medlemmar och därför inte får rösta i kyrkovalet. Det är väldigt tråkigt, säger Magnus Edin, projektledare för kyrkovalet i Svenska kyrkan.

– Den som har legitimation kan få nytt röstkort, men medlem i kyrkan ska man blivit innan valdagen, senast 1 augusti i år.”

Undrar hur många nya medlemmar sådana formuleringar attraherar? Borde man inte satsa krutet på att få upp röstdeltagandet bland de som faktiskt är medlemmar? Drar mig till minnes en intervju jag gjorde med Jonas Bromander, analyschefen i Uppsala, angående medlemstrender där han konstaterade, rätt krasst, att utträdesfrekvensen statistiskt historiskt ökar de år det är kyrkoval av den enkla anledningen att medlemmarna får en konkret påminnelse om att de är medlemmar då röstkorten sänds ut. Många påminns, och väljer att gå ut. Det rimmar inte alls med Magnus Edins erfarenhet av människor som kommer och vill rösta men som inte är medlemmar. Hur många är det? Egentligen? Om nu endast runt 10% av de som faktiskt får rösta väljer att göra det. Nä, jag tycker inte om att Svenska kyrkan raggar medlemmar genom att locka med Kyrkoval 2013 – det är inte trovärdigt.

Trovärdighet är intressant. Den kan man fundera på efter intervjun i DN med Stockholmsbiskopen Eva Brunne och Domprost Hans Ulfvebrand med den, i mina ögon, lite olyckliga rubriken: .Pingis, film och fest – alla sätt är bra för att fylla kyrkan’. Läs den här. Jag ska inte recensera den texten. En ledarskribent på SvD har gjort det åt mig. ‘Alla sätt att fylla kyrkan är inte bra’. Läs det här. Jag kan bara konstatera att ledarskribentens tankar inger mig med större hopp om en framtid i gemenskap med Svenska kyrkan än vad dess högt uppsatta företrädare gör, i alla fall i den intervjun. Det är lite märkligt att det är så. Och ja, det handlar om trovärdighet.

Hur ska man rösta? Med mindre än två månader till val skulle man kunna tro att det råder febril aktivitet i församlingarna. Inte. Jag roade mig med att besöka hemsidorna för de fyra församlingarna i min närhet på Södermalm, Stockholm. Alla har på sin hemsida pliktskyldiga länkar till ‘Kyrkoval 2013 – Engagera dig i församlingens framtid’ – en uppmaning Att rösta – men ingenstans finns någon som helst information om vad de olika alternativen innebär. Hur blev Att rösta viktigare än Vad vi röstar på? På vilket sätt kan min röst påverka församlingens framtid?

Jag får allt svårare som kyrkomedlem att finna trovärdighet i Svenska kyrkan, det spretar lite för mycket, men, samtidigt, har jag funnit det det jag behöver. För mig är nog den viktigaste frågan, givet att det spretar så enormt, detta med församlingstillhörighet. Varför blir man som medlem i Svenska kyrkan tvångskommenderad till en församling? Varför får man inte välja? Varför kan man inte få vara medlem i den församling som man finner trovärdig, där man kanske trots allt finner ett hem?

Är man andligt desperat och finner ett hem så vill man ju ge sitt liv för det, det är på liv och död, och att då tvingas betala till en församling som man kanske upplever leder till andlig svält kan erfaras som direkt stötande. Då kan det vara lättare, för ens egen trovärdighets och intellektuella hederlighets skull, att gå ur kyrkan och ta de pengarna och mer direkt stötta den församling som stöttar det som vill Kristus i en. Jag inser att det är olika från person till person – vad jag efterfrågar kan vara annorlunda än det som andra vill – men låt oss medlemmar slippa finansiera verksamhet som vi alls inte tror på och låt oss få vara med och finansiera den församling vars verksamhet vi finner trovärdig.

5 comments

  1. Du kan ju rösta på Frimodig kyrka, vi är för fri församlingstillhörighet och mot politiseringen, vilken jag tror förklarar varför icke medlemmar kommer och vill rösta – partiernas valkampanjer går ut på att få många kyrkligt ointresserade bland ”sina” medlemmar och väljare i andra val att gå och rösta för partiets skull.

    1. Jag tror att Frimodig kyrka kommer att öka i höstens val – just för att så många ifrågasätter politiseringen och kanske framför allt de konskevenser som den får. Det var en debattartikel om det i Kyrkans tidning som var bra – du såg säkert den – skriven av Fk människor (här), men jag behöver sätta mig in mer innan jag vet hur jag ska välja. Fri församlingstillhörighet är dock en stor och viktig fråga,tror jag.

  2. Håller med dig i allt du skriver och tänker att egentligen skulle man inte rösta, för att visa att hela systemet med politiska partier/ nomineringsgrupper är felaktigt. Det minst dåliga i detta läge, är väl ändå att rösta på Frimodig kyrka, som tydligt har ett kristet centrum och arbetar för att få bort de politiska partiernas styrningen av kyrkan.
    Istället borde vi ha direkta personval till kyrkoråd och indirekta val till stft och riks.
    Att inte få välja församlingstillhörighet är faktiskt odemokratiskt och jag är övertygad om att det leder till utträden, och detta av engagerade kristna!
    Hur man ska göra med val till församling, där inte Frimodig kyrka ännu är representerad, vet jag inte ännu.

    1. Håller med, och jag har inte röstat av den anledningen i tidigare val. Som en protest. Man jag ska rösta i höst. En sak som jag stör mig på är dock detta ‘Var med och påverka – Rösta’ på församlingars hemsidor utan minsta information om hur min röst kan påverka. Vad vill de olika grupperna? Hur påverkar min röst? Det andra jag funderar på är längtan. Jag blir så glad över bilderna från Copacabana där Påvens mässa och vigil samlade 2 miljoner människor, eller bilderna från Petersplatsen i Rom under påvevalet. Hur människor strömmar till. Det är viktigt. Här i Sverige beskrivs enbart den katolska kyrkan som ett pedofil, finansskandalsnäste – men det finns uppenbarligen så mycket mer där – och någonting som är så mycket starkare. Ungefär så kan jag ställa mig till Frimodig kyrka – jag kan störa mig på deras inställning till, till exempel, samkönade äktenskap, men jag kan samtidigt erkänna att det finns något mer där, något viktigt som lockar mig.

  3. Ja, klart vi längtar hem om vi tar vår kristna tro på allvar.
    Alltmer närmar vi oss varandra och Papa Francesco inger hopp!

Kommentera

