Tuesday’s Child is full of Grace

Kom att tänka på en ramsa ur Mother Goose’s nursery rhymes och slog upp den.

Monday’s child is fair of face,
Tuesday’s child is full of grace,
Wednesday’s child is full of woe,
Thursday’s child has far to go,
Friday’s child is loving and giving,
Saturday’s child works hard for a living,
But the child who is born on the Sabbath Day
Is bonny and blithe and good and gay.

Jag är inte övertygad om att den veckodag på vilken vi kommer in i denna värld påverkar vår grundkonstitution men ändå. När jag en gång frestades att slå upp vilken veckodag jag föddes på var det som om jag visste svaret innan. En tisdag. Jag slog upp det för att jag funderade på detta med återkommande Tisdagar – jag döptes på en tisdag, det var inte meningen så men prästen hade ledig måndag, det var meningen så. Mitt första samtal med en präst var en tisdag, 39 veckor innan min dopdag. Båda mina söner är tisdagsbarn. Det finns ett mönster där, det är nedlagt, Gud vill att vi skakänna igen oss. Full av nåd. (Och vill du kolla din födelsedag så: Här)

Tisdag är även, i vissa kristna traditioner, den helige Andes och kyrkans speciella dag. ”Denna kväll ska vi därför be om det omöjliga, nämligen att Guds fullkomliga rike ska komma till oss ofullkomliga. Vi ska också tro det omöjliga. Att Gud hör bön. I hoppet ser vi målen, Guds rike och den goda människan, genomlysta av Guds ande.” (Ur Bönens trädgård, Martin Lönnebo, sid 54).

De orden förde mig till Pingstdagens texter. Alla talar samma språk. De förstår varandra oavsett bakgrund och nationalitet. Var och en hör sitt eget modersmål. Det är en mäktig scen – dånet från himlen, tungorna av eld. En stormvind drar fram. Ibland liknas den helige Ande vid en tröstare, hjälpare, men när den kommer, den där första pingsten, är det med dunder och brak. Den sätter eld på. Hjärtan sätts i brand.

Det finns en igenkänning där. Alla talar samma språk.

Ett modersmål är det första språk som ett barn lär sig. Det är det språk på vilket barnet uttalar sina första ord. Men redan innan barnet finner ord har det ett språk. Det talar ordlöst, innan orden, bortom orden. Det gör sig förstådd. Ibland kan man, när man ser in i ett litet barns ögon, upptäcka hela universum där, så mycket vishet kan anas i den klara blicken. Sedan händer något. Öppenheten, tilliten, nyfikenheten som ryms i barnablicken går förlorad med år som går.

Kan det vara så här: Människan är skapad till Guds avbild. Avbilden finns där, inom oss, som ett frö som längtar efter att börja gro, som vill växa, ta över, bära frukt. Frön gror inte av sig själva. Något måste till.

Anden. Den kommer till oss inte som någon vi ska tro på, utan precis så som det står i Apostlagärningarna. Anden vill fylla oss, vill komma in i oss, vill väcka frön till liv, vill vår växt. Anden känner oss. Den är redan vår. Den ligger som ett frö inom oss. Den talar till sig själv när den söker sig fram igenom oss för att förenas med sig själv. Den känner igen sig. Den är vårt djupaste jag. Den är av det som vi innerst inne redan är. Av nåd.

Kom på när jag skrev detta att jag även träffade en person som varit avgörande för min tro under det gångna året på en Tisdag, och på att jag ofta söker mig till lunchmässan på tisdagarna i Maria Magdalena kyrka. Det är en avskalad mässa, en läst sådan, helt utan distraktioner, jag tycker om det, i all sin enkelhet. Kan vi tro på det? Kan vi vara avgörande? Vill vi? Det är jättesvårt.

”Kärlekens ande, hand i hand,
lär oss som syskon att vandra.”

(Sv ps 161).

3 comments

  1. Tack för tipset, har inte funderat så mycket över viken dag jag är född, men nu vet jag, fredag, ”kärleksfull och generös” om jag förstår det hela, känns bra.

    1. Det är en bra inställning för fredagen – att vara ett fredagsbarn – kärleksfull och generös. Man kan tänka in de där orden kring Jesu sista vecka med – onsdagen är full av oro, torsdagen en dag då vägen tycks lång – och så fredagen då – på korset, kärleksfull och generös, in i det sista. Men det var kanske lite väl långsökt?

Kommentera

