Tecken: Endast Du kan nå mitt hjärta

bild Orkidéerna blommade idag när jag kom tillbaka till kontoret. De står i fönstret. Jag sköter inte om dem som jag borde, men innan midsommar när jag åkte iväg till landet fyllde jag upp en hink vatten och sänkte ned dem tills det slutade bubbla. Så lite – lite vatten – så möts man av detta. Vackert. Ser det som ett tecken.

Det hör till historien att jag inhandlade dessa orkideér en majdag år 2009 på Nytorgsgatans blomsteraffär – det var samma dag som jag skickade iväg manuset till det som skulle bli boken Bråkdelen av en sekund. Jag visste inte att det skulle bli antaget, att det skulle bli en bok, då när jag inhandlade frimärken och postade manuset i lådan vid 7-11 butiken på Renstiernas gata. Hade kontoret på Åsögatan då. Det kändes rätt naket – så köpte jag orkidéerna på vägen tillbaka, som för att klä mig i något, som en belöning. De har följt med sedan dess. Nu blommar de in hösten.

Så kom posten med paket. En livs levande människa stegade in på kontoret – jag vet inte hur länge sedan något sådant skedde – de senaste åren har jag fått små avier om att själv hämta mina paket på Coop invid Zinkensdamm. Det var mina friex av Kyrkoårets Gudstjänster 2013-2014 (årets version finns inte på Adlibris ännu men om förra årets upplaga kan man läsa Här). Mina texter detta år, varje skribent får tre texter i uppdrag, handlar om Kärlek (Fastlagssöndag), Död (Långfredag) och Ande (Pingstdag). Jag ser även den strålande trestjärnan som ett tecken – det finns en symmetri där. Ibland är Gud övertydlig. Tack, det behövs för oss trögfattande.

Min vana trogen tänkte jag ge bort de extraex av boken som jag fick – det är inte så många denna gång men om du skulle vilja ha ett ex så maila mig med adress på linsan @ gmail.com – så skickar jag till de som skriver först. TILLÄGG: Nu är förresten böckerna slut, så ingen ide att maila.

En bra start på höstens arbete, med andra ord. Nu ska jag snart ut och käka lunch med en av mina uppdragsgivare – så får man se vad det för med sig. Slog förresten upp orkidée och fann att enligt blomsterspråket så vill denna blomma berätta för oss att: ”Endast Du kan nå mitt hjärta.” Det kan man tolka efter eget hjärta. Småler. Välkommen kära höst!

Kommentera

