Det kan hända att jag också är en vilseledd dåre

”Jag antar att du har skickliga läkare som tar hand om dig. Vad säger de om det här fenoment?

– Jag har inte berättat för dem. Bara för dig och Jacob.

– Jag skulle kunna tala med dem åt dig. Min ställning som rabbi kanske kan ge dina ord större trovärdighet.

– Guds ord betyder ingenting gentemot vetenskapen.

– Jag kan inte hålla med dig på den punkten Ben.

– Kan dina Gudsord bota cancer? Eller Aids? Kan dina Gudsord rädda ett döende barn?

– Somliga skulle säga att de kan det.

– De är vilseledda dårar.

– Och om det förhåller sig på det sättet, vad är då Du, som hör Guds ord?

– Det kan hända att jag också är en vilseledd dåre.”

Läser James Frey:s Sista testamentet.. Sid 108, pocketversionen. Den är inte, som jag felaktigt skrev i ett tidigare inlägg, en Jesusbok, den handlar om något annat. Messiasförväntningar. Är vi dårar, eller inte?

6 comments

    1. Jag har just läst ut den – det tog lite tid – och jag hade också den liggande, sedan förra sommaren. Jag hade precis tänkt skriva ett inlägg om den – man kan ha många invändningar mot den – men samtidigt är det nog något av det mer underhållande jag har läst på länge, och även tankeväckande. Det är en bok man skulle vilja bolla med andra – jag har läst en del recensioner av den och det är verkligen antingen eller – en del tycker det är rent dravel andra näst intill genialiskt, på sitt vis är den faktiskt både och.

      1. Jag har läst två av hans andra böcker, ”Tusen små bitar” och ”Min vän Leonard”. Det var efter att jag läst de två som jag köpte ”Sista testamentet”. Speciellt ”Tusen små bitar” var fantastiskt bra, så jag kan mycket väl tänka mig att ”Sista testamentet” är tankeväckande.

      2. Intressant. Jag läste tusen små bitar med – och tyckte om den mycket – sedan följde jag hela diskussionen kring boken efteråt. Ur det perspektivet känns det lite modigt att han väljer att skriva om Kristi återkomst. Men, jag tyckte om boken, även om jag kan se att man kan ha invändningar. Ska skriva något om den nu. Apropå Älska din nästa.

Kommentera

