4 comments

  1. Ja, han skriver mycket bra i sin ledare om gudstjänst och förändringsarbete.
    I de två församlingar jag har erfarenhet av, har man gjort på följande sätt:
    Någon/några anställda gör en försöksagenda och församlingen förväntas sedan svara på några enkätfrågor, som i sin tur styr svaren, suck!
    Jag vill inte lämna synpunkter på ett färdigt förslag, jag vill tillsammans med den giudstjänstfirande församlingen dela, bygga, fira gudstjänst.

    1. Gudstjänst är nog ingenting man kan planera fram. Jag tycker om hans sätt att tänka på Gudstjänsten som något som, under de bästa av förutsättningar, får växa fram. Överhuvudtaget är hela den texten riktigt upplyftande.

  2. Jo, verkligen ”närvaro, närvaro och närvaro” och ”gudstjänstutveckling ska vara lyhörd och långsiktig”. Vi har för bråttom tänker jag, vi är ju bara på väg och himmelsk gudstjänst får vi i evigheten.

    1. Funderar på det där med delaktighet – som för mig inte handlar om att jag nödvändigtvis inte har behov att läsa texter eller ‘vara med’ i Gudstjänsten utan om något annat som jag tror faktiskt, hänger samman med just: Närvaro.

Kommentera

