Gud är större

Satt på Kyrkogården en stund och läste. Blev avbruten av finska YLE som undrade om dom kunde intervjua mig. Det var en sådan där ‘låt oss prata med folket på gatan’ och det skulle bara visas i Finland så jag sa Ja. Det skulle handla om – surprise – kyrkovalet. Det är mycket lättare att intervjua än att bli intervjuad. I efterhand kommer man på vad man borde ha sagt istället för det som man sa. Första frågan löd: ‘Hur viktig är kyrkan för dig?’ – jag svarade sanningsenligt: ‘Mycket viktig.’ Andra frågan: ‘Ska du rösta i Kyrkovalet?’ Jag svarade att jag med all sannolikhet kommer att rösta. På frågan ‘Hur ska du rösta?’ blev det svårare – jag vet faktiskt inte – och det sa jag, med tillägget att jag antagligen kommer rösta olika i de olika valen.

Sedan blev det knepigare. Dels hade jag helt lyckats missa Jimmie Åkessons utspel i helgen angående Kyrkovalet och uppmaningen att bevara Svenska kyrkan svensk och det kretsade nästkommande frågor kring, samt i förlängningen företeelsen kyrkliga val i partiers regi. Ja, det är riktigt olyckligt om SD vinner mark för sin politik i just kyrkovalet men samtidigt blir det väl den logiska konsekvensen av dagens valsystem – ger man politiska partier möjlighet att sprida sin politik så gör dom det.

I detta ska man kanske påminna sig om att Svenska kyrkan gav SD en sorts första legitimitet – de fick tillträde till Kyrkomötet flera år innan de blev en del av vår Riksdag. Det är svårt att komma ifrån. Det olyckliga ligger i att detta skickar negativa signaler om Svenska kyrkan – framför allt kanske till de som är medlemmar men som inte är alltför engagerade. Att SD skulle få något större inflytande i Kyrkomötet ser jag knappast som troligt, men man vet ju aldrig.

Sista frågan löd: ‘Är Sverigedemokraterna farliga för Svenska kyrkan?’ och jag hajade till. ‘Farliga? Jag vet inte om det är rätt ord, jag har svårt att se att deras inflytande kommer bli speciellt stort.’ Sedan tystnade jag. Och lade till, så där som en eftertanke. ‘Gud är större.’

Jag tror att det där sista mest var menat till mig själv. Ibland säger man saker som får en att lyssna. Jag kan bli irriterad och gnällig när det kommer till vissa företeelser inom Svenska kyrkan, som kyrkovalet, men det är ju inte därför som kyrkan är viktig för mig. Det tänkte jag på när jag efter intervjun gick för att fira mässa. Gud är större.

(Jag uppfattade, förresten, föregående inlägg som lite väl gnälligt så tog bort det. Ska redigera det innan det återkommer).

6 comments

  1. Som jag ser det så har uttrycket ”Gud är större” ingen bibliskt förankring utan hör närmast till islams trosbekännelse. Uttrycket anser jag gör begreppet ”Gud” onödigt luddigt och kan användas för att göra de flesta uttalanden om Gud otillräckliga. Hur tänker du kring det? Varför valde du de orden och inte ”det ligger i Jesu händer” t ex?

    1. Hej Erik,

      Varför jag valde de orden? Nu fick du mig att fundera. Det var inte så mycket av ett val – inte så att jag satt och funderade på hur jag skulle formulera mig och medvetet valde ett ord framför ett annat – det var det ordet som kom – meningen för mig låg i påminnelsen om det viktiga i att inte fastna i det som gör en gnällig utan att se större. Gud är större än kyrkoval, etcetera. Kände det tydligt i den efterföljande mässan – vad som är viktigt då. Detta sagt, du fick mig att fundera för jag sade så trots att jag håller med dig om att Gudsbegreppet lätt blir luddigt och jag brukar efterfråga precis det du frågar. Låt oss tala om Jesus, låt oss vara konkreta. Du sätter fingret på något där. Jag vet dock inte om jag håller med om att orden ‘Gud är större’ inte skulle ha biblisk förankring – tanken att Gud, och Jesus, är något något större än det vi kan greppa och förstå – något vi måste tro på – är väl biblisk?

  2. ”Gud är större än vårt hjärta och förstår allt.” (1 Joh 3:20), Bibel 2000.
    Eng. God is greater than our hearts, and he knows everything.

  3. Tack för respons. Direkt obibliskt är det väl inte kanske och visst måste vi tro och sträcka oss efter det vi inte kan greppa. Ville bara väcka till reflektion vilket tydligen funkade 🙂 Önskar allt gott.

Kommentera

