Sekulärmedia och kyrkovalet

Flera ledarskribenter har under helgen tagit sig an kyrkovalet. Idag var det DN:s tur. ‘Kyrkovalet: Maktlystnad och gammal vana.’ Läs Här. Flera artiklar har jag länkat mig vidare till via Facebook och det går att googla om man är nyfiken. Genomgående i sekulär media är, precis som i DN texten, ifrågasättandet av det politiska styret av Svenska kyrkan. Här är en artikel i Axess som ger bakgrund och som jag fann intressant. ‘Demokratins fånge’. Läs här.

Det är synd att frågan om partipolitiken hela tiden tycks skymma, men kanske är det oundvikligt. Den stora frågan gällande Svenska kyrkan så här i kyrkovalstider tycks vara: Varför partibundet? Det fick mig att tänka på en annan rätt sorglig sak som någon berättade och som handlade om att fler lämnar kyrkan under kyrkovalsår eftersom de genom röstkorten påminns om något som de, när de funderar djupare kring det, inte vill vara medlemmar av. Om man ser till utträdesstatistiken så stämmer det att det var en topp förra gången det begav sig. 2009 var utträdena 73,595 (2008: 50,540 och 2010 57,458). Nu kan man ju förvisso se det positiva i att cirka 67% av alla svenskar är medlemmar, men det ska ändå bli intressant att se om årets kyrkoval på liknande vis resulterar i en spike uppåt när det kommer till utträden.

Det skulle vara intressant att läsa lite genmälen på till exempel DN:s text idag. Försvar för politisk representation i kyrkovalet. Än mer intressant skulle det vara med en kyrklig valdebatt som tydligare fokuserade på vision och teologi. Det samtalet finns ju – men kanske är det så att det förbigås av media. Och, det finns ju alternativ till de politiska konstellationerna. Jag ska inte ge mig in och beskriva dem, och jag vet inte om intresset för kyrkovalet skulle öka med minskad politiskt representation, men ett sätt att minska den partipolitiska makten är ju att stanna kvar i kyrkan och rösta på någon av de fristående nomineringsgrupperna. Länkar till några av dem nedan.

POSK (Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan) Här.
Frimodig Kyrka Här
ÖKA (Öppen Kyrka) Här

Tillägg: För er som vill läsa mer om rapporteringen kring kyrkovalet och se vad som har skrivits så samlar Martin Garlöv artiklar och texter Här.

4 comments

  1. De som inte gillar det nuvarande styrelsesättet. Har de undersökt alternativ? Rimligt vore väl att studera hur andra samfund väljer sina styren. Frikyrkofloran som inte har något biskopsämbete kanske inte går att sno från rakt av men hur gör Lutherska kyrkor nere i Europa, Church of England…? Eller räknar man med att det är meningslöst eftersom man ändå blir nedröstad?

    1. Kyrkomötet skulle självklart kunna uppdra en sådan utredning, men jag tror inte det kommer. Socialdemokraterna har sin betryggande majoritet i Kyrkomötet och de vill ju alls inte avskaffa gängse ordning. Ändå är det märkligt att Socialdemokrater som Winberg eller Lundby-Wedin väljs till höga poster i kyrkomötet utan någon som helst kyrklig bakgrund. Jag tror att det i nuläget finns en majoritet för nuvarande system, och valen till kyrkomötet är ju för alla medlemmar så tillräckligt många bryr sig inte eller vill inte förändring. Detta sagt, med ett röstdeltagande på 10% så vet jag inte hur man ska tolka valresultatet heller.

      1. Det ligger väl på de som är intresserade att sammanställa sådan info, antar jag. Troligen utan att få betalt för jobbet. Kunskap om olika samfund världen måste ju finnas både här och var, bland präster och annat löst folk som t.ex. genom utlandsvistelse haft kontakter med andra kyrkor. Är vi väldigt inkrökta i oss själva i det här landet? obenägna att kolla på vilka lösningar folk har utomlands?

        Vad jag tänker är att det är många som säger ”det här systemet är inte bra” men isåf måste man väl skrapa fram ett alternativ! Sen kan man börja kampanja. Det kanske är frågan som kunde få vanliga ”Svensson” att rösta på de icke-partibundna nomineringsgrupperna. Då vet man i alla fall en sak som de vill, som de allra flesta torde kunna hålla med om. Att nuvarande system är konstigt står ju t.o.m. i vanlig sekulärpress, efter vad du skriver.

        Sådana beslut kan väl inte fattas lokalt utan centralt. Det är väl isåf didäringa Kyrkomötet som fattar det. Långvarig bleve processen, antar jag (utan att eg. veta nåt om hur Kyrkomötet funkar).

      2. Jag tror att det görs, och att många har andra förslag, inte minst då tanken att kyrkan ska styras av kyrkfolket men de som styr har inte intresse av det så det händer inget på den fronten. Annars hade det väl varit en naturlig väg när kyrkan skildes från staten att man även skildes från det av staten inspirerade styret. Men, man får se. Personligen är jag rätt ointresserad av kyrkopolitik – fast det kanske jag inte borde vara.

Kommentera

