Älskade Gud – Hjälp oss att be!

bildIdag kom Pilgrims höstnummer med temat: Herre, lär oss be. Bra tema. Ser fram mot läsning. Det där med bön är inte helt enkelt – inte heller att tala om. Kan man lära sig att be? Det händer att jag får den frågan. Bland numrets texter finns: ‘Det viktigaste i bönen är att låta sig älskas.’ Bra så.

Bön kan vara mycket. Ibland tar den, rycker in till sig. Andra gånger tycks orden studsa på ytan, de slår inte rot. Mer och mer tror jag att perioder av bönetorka kan vara till godo. När bönen inte når in, när orden tycks tomma, urholkade, i den tomheten finns Guds röst som manar oss, som ropar till oss, som vill oss djupare in i den bön som förändrar oss. Som vill oss vidare. Så kan man fråga sig: Kan man lära sig att be? Ja, man kan nog det, om man låter Gud vara ens lärare. Älskade Gud – Hjälp oss att be!, är också en bön.

Jag samlar på citat. Skriver ned dem för hand i olika anteckningsböcker. Här är ett, apropå bönens liv.

”Livet är fullt av överraskningar, och inget liv är mer överraskande än bönelivet.” (William Johnstone)

Pilgrim kom otroligt lägligt. Ska spendera sju timmar på tåg imorgon. Läser vidare då.

För er som inte redan prenumererar på Pilgrim kan jag varmt rekommendera. Läs mer Här.

10 comments

  1. Det är som att lära sig gå: man måste gå för att kunna gå, ta ett steg och sedan ett till, man måste be för att kunna be. Att avända hela den kristna böneskatten, inklusive Psaltaren, i övertygelse om att Gud hör min bön och det känns ofta inte alls på något särskilt sätt!
    Vi har ju fått en modellbön och Mästaren säger: När du ber, inte om du ber.
    Om inte ens ”Fader vår” går att be, så återstår bara att låta bönen vila, be utan ord, framför en ikon, ett ljus, eller i ett stilla kyrkorum.
    Det berättas att Luther aldrig kom igenom hela ”Fader vår”, han började gråta bara efter några strofer, men han slutade ju inte att be för det.
    En av de bästa böner som finns: ”Herre lär oss att be!”
    Inte att förglömma vår psalmbok är en böneskatt.

  2. Det är intressant att läsa om bönen. Ja, bön tar tid. Jag brukar jämföra det med meditation – att det tar tid innan man hittar in i lugnet, man behöver meditera, och fortsätta med det, och det viktiga i att inte ge upp. Tålamod är väl å andra sidan en bristvara idag – tendensen är väl snarare att människor vill ha snabb utdelning (och nu talar jag kanske mer om människor som är nya i sin tro, och som inte riktigt vet hur de ska utforska den). Jag tycker också om bönen: Lär oss be! och ser fram mot att läsa Pilgrim på det temat.

  3. Den helige Francuskus var ju en bönens man, hans böner blev med tiden allt ordfattigare, till slut återstod bara några få ord som han upprepade natten lång: ”Min Gud och mitt allt” (Mio Dio, mio tutti, eller Deus meus et omnia).
    ”Mio Dio, mio tutti” har bra rytm för vandring!

    1. Jag tror att det blir så. Många vittnar om det. Orden försvinner och ger plats för kontemplationen, skådandet, Gud bortom orden. Jag tycker om det hos ökenmödrarna och fäderna – bön som livshållning, att leva livet som en bön – Be ständigt. I det tror jag med att det är bra på vägen att vara lite strukturerad i sin bön – när jag blir modstulen brukar jag ofta ta fram psalmboken och läsa högt ur den, den är, precis som du säger, en otrolig böneskatt.

  4. Det låter som ett mycket bra nummer av Pilgrim – och väldigt kloka tankar från dig. Jag prenumererade på Pilgrim tidigare men har tyvärr inte råd längre. Synd! Hade väldigt gärna läst det där numret. Jag har haft så mycket konstiga tankar och föreställningar kring bön, men det är nog verkligen så att det viktigaste i bönen är att låta sig älskas. Helt rätt så!

  5. Från en bok om bön, jag minns inte riktigt titel eller författare, har jag bevarat den kloka tanken att om man försöker be kan man inte misslyckas: att försöka be är att be.
    Och så var det väl Luther som sade ungefär: ‘När jag är för trött att bedja, begynner jag att tacka’.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s