Arkiv X: Kyrkoval vs. Jesusbön

Var inställd på att gå till min hemförsamlings Kyrkovalshearing ikväll trots att den församling i vilken jag arbetar, och som jag är döpt i, lockade med samtalskväll om Jesusbönen. Som nyinflyttad i en församling som jag inte bekantat mig med men vars styre jag ombeds välja kändes det viktigt att söka information även om det enda rätta, på något vis, vore att rösta blankt på det lokala planet. ‘Varför ska jag lägga mig i en församlings arbete när jag inte är aktiv i den församlingen?’ Omvänt: ‘Varför får man inte rösta, vara medlem av, den församling som man i hjärtat tillhör?’

Hearingen startade 19:00. Jesusbönesamtalet 18:00. Jag satt på kontoret och 17:30 var jag helt inställd på att arbeta fram till 18:30, men där någonstans skedde något. 17:45 loggade jag ut och gick till Jesusbönen. Gud vet bäst. Han drar oss till det som vi behöver. Som en magnet.

‘Herre, Jesus Kristus, Guds Son, förbarma dig över mig syndare.”

Det blev en riktigt uppbygglig kväll. Vad jag bär med mig är Ökenfädernas, och Mödrarnas, uppmaning: Be Kort – låt inte Gud kollra bort sig i orden. ‘Herre, Hjälp’ är en bön som räcker ett liv. Det behövs inte mer. Och så detta: ‘Det finns en bedjande gemenskap. Vi vet inte hur det skulle vara att leva i en värld utan bön. Tack Gode Gud för att vi slipper veta.’

Det är olyckligt att så mycket av Kyrkovalet har kommit att spåra in på att rösta mot. Olyckligt för att det blir visionslöst, andefattigt, torftigt. Negative campaigning fungerar inte, inte över tid, det föder ingen längtan, det ger noll inspiration. Olyckligt för att det förstärker bilden av kyrkan som något internt när präster och andra kyrkligt anställda uppmanar medlemmarna att rösta för att rösta emot. Vad tror vi På? Vad skulle ske om vi talade om det istället?

Olyckligt, kanske allra mest för att den bild SvK målar upp för omvärlden genom dessa upprop blir en bild av en kyrka invaderad av främlingsfientliga krafter. Ur det perspektivet är det kanske inte förvånande att utträdena från kyrkan ökar under valår, vem vill vara del av en sådan kyrka? Jag kan undra: Varför lägger vissa nomineringsgrupper inom SvK så mycket energi på att måla upp SD som demonen, ett reellt hot? Varför ge dem denna legitimitet? Lever Jesus, litar vi på Honom? Kan vi tala om det istället? Hur bär man sig åt?

Vet inte. När jag kom hem efter kvällens samtal tog jag fram ‘Bönens Trädgård‘ bönboken skriven av Martin Lönnebo som jag hade den stora förmånen att få arbeta med och skriva förord till. Slog upp. Tredje veckan. Jesusbönen. Torsdag.

”En kristen har mer anledning än andra att klaga och gråta inför Guds ansikte. Inte för att vi menar att jorden är en jämmerdal och att människan endast är usel. Tvärtom, vi har sett ljuset över skapelsen och insett vilken ofattbart hög kallelse som människan har. Det är därför som ropet stiger ur våra hjärtan: Förbarma dig! Vi ser nämligen hur lite vi nått fram till och vilka möjligheter som väntar på att bli verklighet.”

Konstaterar: Jag var på helt rätt plats ikväll. Denna ofattbart höga kallelse. På den vill jag tro. Tack Gud.

Amen.

Läs mer om Bönens Trädgård Här.

5 comments

  1. Ju närmare det heliga, ju starkare känns ”Ondskans andemakter” och jag stavar på bönen: ”Satan I defy thee for God almighty in heaven is my father”.

    1. Starka ord. Det kom också upp under kvällen – tanken: Spelar det någon roll om vi ber? Att det är lätt att strunta i bönen (och att böneordning därför kan vara till godo) – och att det är ju just dit som djävulen vill oss. Bort från bönen. Jag har lite svårt för att använda ord som djävulen och satan, men, kan se att de behövs.

  2. Gud har gett oss människor orden, det är viktigt, tror jag att vi brukar dem till att tala både om det goda och det onda, tillvaron blir mer begriplig och hanterbar. Psaltarens psalmer lär oss att allt i tillvaron kan vi samtala med Gud om. Mästaren själv säger när han blir frestad: ” Gå din väg satan!” eller med mera kraft i den gamla översättningen. ”Vik hädan Satan!”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s