Vägar från tro

bild Har parallelläst Eskil Francks Giv mig, min son, ditt hjärta (Fri Tanke förlag) och Mats Furbergs Jesu barnbarn – En väg till filosofin (Thales). De är sinsemellan olika genrer men de bär ett gemensamt vittnesbörd om kampen som föregår lämnandet av ett religiöst sammanhang. Den ena är kåserande, går in i det personliga, den andra är filosofisk, men den hamnar också i det personliga. Den gemensamma nämnaren är, som jag uppfattar det, ett ärligt uppsåt – vad innebär det att brottas med sin tro och att ta konsekvenserna av den brottningen?

Jag är tacksam för dessa inblickar i trons värld. De reser frågor. All respekt för de som tar konsekvenserna av sin tro. Jag beundrar de konsekvensbefriade. Men, måste det betyda att man lämnar (Svenska) kyrkan?

Jag vet inte. Jag är inte där. Jag behöver.

Funderar.

Gud, andlighet, oavsett vad man kallar det, behöver sin form, kräver sin form. Därav religion. Jag behöver för att våga gå vidare i tro. Två tankar efter läsning.

1) Jag växte till skillnad från dessa två författare inte upp i ett religiöst präglat hem, min tro, min erfarenhet av Gud, när den kom till mig som medelålders, har inte behövt prövas gentemot religiöst påtvingade tvångströjor. Det är jag tacksam för, att andra har tagit den kampen. Min Gudserfarenhet är simpel, naiv, den säger till mig: ‘Jag vill dig fri, utan bojor. Välj mig!’

2) Paradoxen. Den friheten behöver en form, behöver kanaliseras för att inte flyta ut. Baksidestexten på Giv mig, min son, ditt hjärta lyder: ‘är berättelsen om en människas väg bort från tron och de trygga tankesystemen ut på ovisshetens gungfly.’ Känner igen mig i det, fast omvänt. Om jag skrivit den boken skulle det stått: Giv mig, min dotter, ditt hjärta är berättelsen om en människas väg till tro, om steget bort från de trygga tankesystem som hon omfattades av, de världsliga, ut på Guds gungfly. Hon ville inte längre veta, hon ville försöka tro.’

Vad dessa böcker viskar till mig är: Kompromissa inte.

Kommentera

