Läxförhör & Om att läsa bibeln

Har en egen version av 5:2 denna månad då jag drabbats av en seg förkylning och varje gång jag friskskriver mig slår den tillbaka. Som idag. Sängliggande. Ned bäddad. Var uppe två timmar mitt på dagen då sonen hade SMS:at och undrat: ‘Kan du förhöra mig inför provet imorgon?’ vilket fick mig att fundera på det där med läxdebatten.

Ja, jag har suttit med gråtande barn och läxstressat dem igenom tårarna, minns det, skäms, antagligen gjorde jag fel, framför allt med det första barnet, men så går några år. Någonstans har jag ju ändå i mitt tjat och genom tårarna lyckats förmedla till min son att jag gärna hjälper honom att lära sig, och ja, kan känna en tacksamhet i att efterfrågas som läxförhörska. Han går på gymnasiet nu. Det är jag som lär mig. Som idag, om tektoniska plattor, om de exogena och endogena processer som formar vår jord, som skickar mig in i tankar om de inre och yttre krafter som formar en människa. Gud inom. Gud utom. Vad är det som ligger emellan?

Apropå det där med att läsa Bibeln så förstår jag inte varför det måste vara antingen-eller. Symbolik eller realitet? Varför inte både och, på samma gång. Fick mig att leta fram en artikel jag en gång skrev.

Citerar:

– De västerbottniska bönderna tog de gamla bibliska berättelserna ordagrant men symboliskt.

Heja Martin Lönnebo och de västerbottniska bönderna. Hela texten Här.

Kommentera

