Allhelgonavecka & Höstlov

bild kopia 2Har tagit fram Martin Lönnebos Tröstens trädgård som läsning denna allhelgonavecka. Det är en vacker liten bok med andakter för en vecka speciellt för de som är ledsna, bär sorg eller är i behov av tröst. Tycker mycket om den, och brukar ta fram den ibland som veckokamrat. Läser det efterord till boken som jag skrev för några år sedan – Som ett träd planterat nära vatten – samtal med Martin Lönnebo och fastnar för dessa ord:

‘”Det är en stor rikedom om man i sin sorg kan tala med Gud, även om man är förtvivlad och vred på Gud. Alla har inte som jag fått förtröstan som gåva med modersmjölken. Det finns så mycket elände i världen att Gud får tåla vår vrede. Jag har mött människor som vänt Gud ryggen, och då har jag sagt till dem: ‘Du är nog arg på Gud, ta och säg det till honom.’ Ibland sker att när den där förtvivlan får ord märker de att Gud faktiskt finns där, trots allt. Den fördolde Guden närmar sig själen på djupet bortom våra begrepp. Och det kan bli en början till att åter finna frid,” säger Martin.

De orden stannar kvar hos mig. Gud försvinner inte om vi bråkar med honom. Han viker inte undan. Det är en trösterik tanke att ta med sig in i tröstens trädgård.’

Och så en tanke för dagen: ‘Sköra i alla länder, förena er. Trösta varandra och gläd er åt livet, minns de döda och älska de levande.’

Läs mer om boken HÄR.

Det är idag även start på höstlovet för alla med barn i skolålder och jag kommer vara datorlös en del den kommande veckan så passar på att önska en trevlig Höstlovsvecka & Välsignad Allhelgonatid!

Kommentera

