Den rosa klänningen, igen

rosa-klnning-sljesHejade på sonen idag då han spelade innebandy och hamnade i ett samtal efteråt. Motståndarlaget hade en tjej i laget – hon var jätteduktig, två assist, ett mål. Vi pratade om det jag och några av sonens lagkamrater. En duktig tjej får spela i killarnas lag, det är väl bra, men det omvända gäller inte. En kille som spelar i ett tjejlag? Går inte. Finns inte på kartan.

Tänkte på det då jag läste Var inte rädda för genuspedagogik i Expressen. Läs Här. Ibland kan jag tycka, som moder till två söner, att allt för mycket av genuspedagogiken fokuserar på att hylla det som vi traditionellt kallar för det manliga, det pojkiga. Det applåderas när tjejer blir pojkiga – vägrar rosa – spela med killarna som det ultimata målet – förskolepersonal ska inte utbrista till en flicka: ‘Åh vad söt du är i din prinsessklänning!’

Vad gör man då om man har en son som vill klä sig i en rosa klänning, en prinsessklänning? Jag vet inte om det var för att han ville vara söt, var han befann sig. Jag lät honom gå i den rosa klänningen som han ärvt av sin kusin till förskolan och han tyckte om det, även att vara med tjejerna. Ville han vara söt? Vet inte. Längtade han efter att få bli bejakad som prinsessa? Vet inte. Men, ja, jag sade till honom: Vad fin du är!

Vet detta: Många som applåderar tjejer som klär sig som pirater har ubersvårt med detta: Att bejaka en pojke i en rosa klänning. Varför blev det så?

4 comments

  1. Jag fick nyligen grundlig kritik av min nu tonårige son för att jag inte lät honom gå till förskolan i sin rosa tyllkjol när han var fyra år. Jag var rädd att han skulle bli retad och vågade inte lita på att omgivningen skulle vara förstående och uppmuntrande.

  2. Det är inte lätt men det kan säkert vara så att din oro för att han skulle bli retad var helt befogad. Det är svårt för killar som vill testa eller bejaka sin ‘tjejighet’ medan tjejer som vill vara ‘som killarna’ uppmuntras. Det är lite trist att det är så, men det kanske är under förändring,

  3. Jag tycker att svaret på din fråga ”varför” är solklart: eftersom det manliga värderas högre. Kvinnliga attribut på en man anses därför förlöjliga. Men den frågan kanske var retorisk, och jag gör bort mig som svarar på den…?

Kommentera

