En trösterik tanke

Vi får en extra timme idag och jag har suttit och läst ur evangelieboken. Veckans texter. Utan någon närmare kommentar så är detta en rad att suga på och ta med sig i veckan som kommer. Ur Romarbrevet.

”Lagen kom in för att överträdelserna skulle bli större. Men där synden blev större, där överflödade nåden än mer, och på samma sätt som synden härskade och förde till döden, skall därför nåden härska genom rättfärdighet och föra till evigt liv genom Jesus Kristus, vår herre.”

Jag har lite svårt för ordet Frälst, apropå veckans tema, frälsningen. När blev jag frälst? Räddad från syndens grepp? När Jesus dog på korset, antar jag. Mänskligheten Är frälst – frågan är om och när vi fattar det, och om vi vill ta konsekvenserna av det. När ljuset kom in i världen valde människorna att stanna kvar i mörkret. Man får arbeta vidare med det.

4 comments

  1. Jo visst är vi räddade genom Jesu korsdöd, men eftersom vi är så ”tröghjärtade” behöver vi kroppslig hjälp för att fatta. En övning som hjälper mig är, att göra ett korstecken vid in- och utgång från en kyrka och tyst säga: ”Jag är döpt i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.”
    Kopterna tatuerar in ett litet kors på insidan av höger underarm i samband med dopet, som ständig påminnelse om dopets frälsande kraft.

  2. Det berättas om biskop Bo (Giertz) att han en gång mötte en frikyrklig, nitisk broder som frågade: Är du frälst? Och biskopen spände ögonen på honom och svarade: Ja! År 33 på Golgata!

    1. Låter som ett bra svar. Jag tänker att min egen omvändelse hade rätt mycket av igenkänning i sig, det vill säga, mer som upptäckten av något som alltid funnits snarare än något nytt skeende. Hur man sedan förhåller sig i det är väl nästa fråga. Biskop Giertz sade många kloka saker.

Kommentera

