Att ge namn åt en storm

Saint Jude, Pray for us

Saint Jude, Pray for us

Idag är det Saint Jude’s dag i helgonkalendern och eftersom den så kallade monsterstormen ska nå sin kulmen idag har den fått namnet St Jude. Jag har en bild av St Jude i min plånbok som jag fick med mig hem från St Patrick’s katedralen i New York. Det finns en bön på baksidan av kortet och en kort historia om St Jude som i den västliga traditionen blivit skyddshelgon (patron saint) för ‘hopeless causes.’ Har alltid tyckt om det. Att det finns ett helgon speciellt för det mest hopplösa.

Hur detta helgonnamn fick ge namn åt en storm tycks dock inte vara helt utrett. ‘We don’t know why the storm is called St Jude’, säger väderobservatörerna i England. Läs mer här.

I vår Svenska almanacka är det Simon som fått avtryck i namnsdagsfirandet, och Simone. ‘Förnuftet säger oss att det som förnuftet inte förstår, är verkligare än allt det förstår.’ (Simone Weil)

(Tillägg: Läser just att SMHI döpt om stormen, som i England då kallas St Jude men som när den nalkar sig Sverige får just namnet Simone.)

I mitt allra första manus som är 267 sidor långt och en skrivbordslådeprodukt skrev jag om St Jude. Man behöver kanske sätta det i sitt sammanhang, men jag fick för mig att ta fram för att se hur det stod. Så här:

‘Mittgången ledde fram till en enorm kupol med bländande ljus genom glasmosaik, hundratals figurer, helgon, barn, änglar, kungar, Gud svävade runt däruppe, en stor man i vitt med långt skägg. Han såg snäll ut, mannen hon tog för Guds avbild, men antagligen var det Mose, eller Johannes Döparen. Gud kan man väl inte avbilda, tänkte hon. Gick fram till altaret, tog vänster och fortsatte längs innerväggen som täcktes av en rad separata, mindre altare, vart och ett av dem med sitt eget helgon. Stolar framför, på några satt det människor och bad, eller så satt de bara där och funderade. I vilket fall såg de försjunkna ut. Stearinljus och blommor, allra mest framför Maria men flera ljus också vid Jude, S:t Jude.

Hon stannade till framför honom. Avbilden var stor, S:t Jude var enorm, förvånansvärt muskulös, speciellt i jämförelse med den spenslige figur som var Jesus, hon tittade på bilden, helgonet, hon hade aldrig hört talas om honom. S:t Jude, patron saint for hopeless causes, stod det på en liten inskription bredvid. Hon log inåt och plockade sedan upp ett tunt, vitt stearinljus från en låda, tände det och satte det ned i ljusstaken. Hon droppade några mynt i bössan bredvid ljusen innan hon sneddade över till den lilla rad av människor som satt på en bänk och väntade utanför biktbåsen.’

8 comments

  1. Då och då återkommer Du till St Judas, så jag tittade i klostrets bokhylla och fann ett stycke hos Adalbert Engelhart ”Helgonkalender” (Catholica 1995). P Engelhart skriver:

    ”Judas Taddeus var genom många sekler ”den glömde aposteln”, kanske därför att han har samma namn som Jesu förrädare. Det finns ytterst få kyrkor byggda till hans ära. Trots att han var Jakob den Yngres bror och därmed Jesu kusin, talar bibeln om honom en enda gång, när han under den sista nattvarden tar till orda och frågar: ”Herre, hur kommer det sig att du vill uppenbara dig för oss och inte för världen?” Inte heller om aposteln Judas vidare öden finns några pålitliga källor. Traditionen talar dock om att han klubbats ihjäl, enligt några i Etiopien, enligt andra i Libyen.
    Nya Testamentet innehåller hans korta brev, riktat till en okänd kristen församling, som hade invaderats av gnostiska villolärare. Dessa satte ett likhetstecken mellan Guds barns frihet och moralisk libertinism. Aposteln förkastar deras agerande med skarpa ordalag. Då liknande tendenser präglar också vår tid, verkar Judasbrevet återfå en ny aktualitet. – – –
    – – Judas Taddeus med början från sena 1700-talet allt mera åkallas i hopplösa situationer.
    Då både Simon och Judas är de bland apostlarna vi vet minst om, och då deras dödsdag också är okänd, fastställdes deras gemensamma fest på det godtyckliga datumet 28 oktober.”

    Det hade varit roligt att veta varför Judas blir mer ihågkommen för 200 år sedan!

    hälsn
    sr Inger

    1. Tack sr Inger,

      Jag läste vidare på nätet och det är onekligen en människa man skulle vilja veta mera om. Den glömde aposteln. Läste någonstans att den Heliga Birgitta och Bernhard av Clairvaux båda hade visioner där Gud bad dem att ta emot St Jude som skyddshelgon för hopplösa situationer men det måste ju ha varit långt innan slutet av 1700-talet. Jag visste faktiskt inte att det var denne Judas som skrivit Judasbrevet men tog fram och läste. Det är onekligen sant det som står angående att ‘liknande tendenser präglar vår tid.’ Och avslutningsordet fann jag oemotståndligt.

      ‘Han som kan skydda er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande, den ende Guden som har räddat oss genom vår herre Jesus Kristus, hans är härligheten, storheten, styrkan och makten, före all tids början, nu och i all evighet, amen.’

      Allt Gott!

    1. Det är svårt när man känner sig som ett hopplöst fall – att man känner sig så är kanske ibland oundvikligt – men samtidigt är ingen människa ett hopplöst fall. Omständigheterna kan vara hopplösa, framtiden te sig hopplös, och kanske är det just för sådana stunder som St Jude kan bli till en brygga. Men, det är knepigt. Instämmer i att tycka om tanken på ett helgon för de hopeless causes – någonstans läste jag det även som ‘impossible’ causes, vilket ger en delvis annan tanke på någon att be genom för det som tycks oss omöjligt, och kanske, påminnelsen om att för Gud är allting möjligt.

  2. Judas, är vad jag förstår Jesu bror, och det slog mig just hur smart att han tar hand om hopplösa och omöjliga uppdrag och fall. För egentligen är det svårt att se det gudomliga i sina närmaste. Speciellt om denne storebror ibland beter sig konstigt och nästan avståndstagande. Vi ser ju det när Maria tar Jesu småsyskon med sig och försöker tala honom till rätta i Matt 12 ”46Medan han ännu talade till folket kom hans mor och hans bröder. De stod utanför och ville tala med honom, 47och någon sade till honom: ”Din mor och dina bröder står där ute och vill tala med dig.” 48Han svarade honom: ”Vem är min mor, och vilka är mina bröder?” 49Och han visade med handen på sina lärjungar och sade: ”Det här är min mor och mina bröder. 50Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor.”

    Det är verkligen stort att läsa Judas brev med hans lillebrorskap i åtanke, när han skriver ”Barmhärtighet, frid och kärlek åt er i allt rikare mått.” han måste själv ha fått mycket av detta och det är klokt att en apostel som skriver så i början av ett ganska strängt brev ska ta sig an hopplösa och omöjliga fall.

    Tack för att du fortsätter att påminna om denne lillebror som tar sig an de omöjligaste fallen. Just idag behövde jag det och, jag tror, min lillebror. Så nu ska han få höra om denna bloggpost.

    1. Alma-Lena,

      Jag läste också Judas brev igår kväll och det kom lägligt. Kände mig inkluderad i hans inledning: ‘Mina Älskade,’ Det råder visst en del oenighet kring hans släktskap med Jesus där både bror och kusin nämns men däremot tillhörde han ju de 12 och det är intressant, apropå det du skriver med, att hans enda citat i Biblen är från den där sista kvällen då han säger: ”Herre, hur kommer det sig att du vill uppenbara dig för oss och inte för världen?”

      Kanske, tänker jag mig, att han också kan vara en påminnelse om att det finns hopp även i det mest hopplösa alternativt om Guds närvaro även i det mest hopplösa. Nu kom jag att tänka på Amma Sara, en av öknens mödrar, som när hon kämpade mot sina ‘demoner’ aldrig bad: Låt mig slippa! utan istället: Hjälp mig härda ut.

      Jag ska se vad mer man kan finna om St Jude.

Kommentera

