Sanningsanspråk

Vad är sanning? Nu menar jag inte Vad är sanning utan vad är Sanning. Vad är det att säga att något är Sant? Vad betyder dopet? Rymmer det en Sanning, spelar det någon roll om vi döps, någon reell roll, gör det någon skillnad, på riktigt? Eller inte? Vad tror vi? Anna Sophia Bonde skriver om det apropå konvertiter i dagens Kyrkans tidning.

”Så mycket lättare då, än att välkomna nya systrar och bröder in i gemenskapen, att odla den likgiltighet som torgförs under namnet ”tolerans” – så ädelt, antikolonialt och jämlikt. Ja, just det – likgiltighet. Om man nämligen hade bevarat pärlan som sin första kärlek hade det synts och känts. Som det nu är kan det kvitta. Jesus behöver inte betyda för dig vad han betyder för mig, om han nu ens för mig betyder särskilt mycket, bortom symbolvärdet.

Att jonglera med symboler och gudsbilder och kalla det ”tro” är ofarligt och cerebralt. Ingen gudsbild i världen kan gripa tag i ens stenhjärta, det kan bara en verklig Gud göra.” Läs hela texten Här.

Nu är väl dopet något annat än vår tro kring vad det är, i,e, dopets innebörd är knappast betingat av rådande teologi, dopet är ytterst, innerst, Guds, men jag tror inte att den rådande relativismen på sikt är speciellt gynnsam för kyrkan. Jag förstår inte ens varför man vill vara kyrka om man inte vill göra några Sanningsanspråk – då kan man ju lika gärna vara något annat.

Jag delar inte Lena Anderssons livsåskådning men jag delar hennes förväntan på att ett trossamfund bör kunna reflektera kring och ta ett samtal kring sanningsanspråk och existensberättigande, och jag finner det beklagligt att ingen från kyrkligt håll anser henne värd att tas på allvar. ”Gud är alltid större än våra föreställningar”, avslutar Ann Heberlein sin kritik (DN 25/10) av min kritik (DN 19/10) av just den sortens luftiga påståenden, typiska för Svenska kyrkans rådande teologi. Undersöker man dem vidare kallas man undantagslöst svartvit, fyrkantig, tondöv, existentiellt omogen och nu också dum”, skriver Lena Andersson i en replik, läs den Här.

2 comments

Kommentera

