Locket på i Svenska kyrkan?

I min lite spretiga uppdragssituation ingår sedan i våras att jag voluntärarbetar på S:ta Katharinastiftelsen. Det var mest slump att jag hamnade där, omständigheterna var annorlunda men en mening faller ur munnen och någon nappar. Så är det rätt ofta med mig och mina uppdrag. Ingivelse snarare än strategisk tänkande. Min tanke initialt var att hjälpa till med det praktiska – att koka kaffe och värma bullar inför det fika som inleder de samtalskvällar som hålls på S:ta Katharinastiftelsen – uppdraget har vidgats. Ändå kan jag tycka om det där praktiska, det konkreta, att koka kaffe, att värma bullar, att torka bord.

Vill med detta inlägg bara tipsa om morgondagens samtalskväll på Katharinastiftelsen, Måndagsklubben, på temat: ‘Högt till tak i Svenska kyrkan – eller locket på?’ Inledare är: Åke Bonnier, biskop, Johanna Andersson, präst och doktorand i religionsvetenskap, Are Kaspersen, prästkandidat och vice ordförande i KRISS samt Maria Klasson Sundin, präst och lärare i teologisk tolkning vid Pastoralinstitutet i Uppsala. Samtalsledare är Michael Bjerkhagen, Direktor på Katharinastiftelsen. Samtalet börjar 19:00, insläpp och fika från 18:00. Sturegatan 54.

Kvällen planerades långt innan det Svenskkyrkliga vokabuläret kom att innefatta ord som dunbolsterteologi, trospoliser och tankekonstruktion, men de ordens inträngande gör kanske samtalet än mer angeläget. Vad gör de som har makten, och i förlängningen alla som är anställda av Svenska kyrkan, med de som inte delar deras åsikter, med lekmänniskor som mig, som många? Möter och öppnar upp eller marginaliserar och stänger ute?

Funderar. Johanna Andersson skriver om mitt dilemma Här.

Om Katharinastiftelsen Här.

2 comments

  1. Ett intressant möte! Det vore roligt om vi som inte kan vara där kan få ta del av det i efterhand på något sätt. Inspelning? Skriftlig sammanfattning?

Kommentera

