Små mirakel, och stora

” – Tror du på mirakel?

– Ja. Gud är allsmäktig. Det finns stora mirakel, och små mirakel. När Mose förvandlar det bittra vattnet i Mara är det ett litet mirakel. När havet klyvs så att folket kan vandra igenom det är det ett litet mirakel. När två människor möts i kärlek och vänskap är det ett stort mirakel.”

Ovanstående är ett stycke Rabbinsk vishet som jag fick berättad för mig idag. Och så detta, apropå Gud, att tro på Gud, vad är det vi tror på?, apropå att fastna där. ‘Den judiske Guden är en Gud som säger: Mina älskade barn, ni behöver inte tro på mig, bara ni följer mina bud.’

Lättnad, kände jag i de orden.

Så hamnade jag i en av mina favorittankar från Pascal, från kapitlet om mirakel. ‘It is not possible to have a reasonable ground for not believing in miracles.’

4 comments

  1. Håller definitivt med Pascal, t.ex. en spermie och ett ägg blir en människa!
    Vi har fel styrka i våra glasögon och inga batterier i hörapparaten, vi behöver träna oss i att känna igen mirakler, de finns där hela tiden ju.

  2. Pascal rules! Även i detta. Jag tänker ofta att allt är ett sådant mirakel tänk bara på hur många människor som måste få en skola att fungera, busschaufförer, föräldrar, vaktmästare, elever, lärare, städare, snöröjning- varje dag. Och de små överlevarna:myrorna, daggmaskarna som gör jorden vi lever av. Inte bara de stora sakerna som norrskenet utan också de små är mirakel och vittnar om Gud.

    1. Det handlar om hur vi ser.. Du är något på spåret. Här är en annan av Pascals tankar: Small minds are concerned with the extraordinary, great minds with the ordinary.

      Jag läste honom först på 1980-talet, bodde i USA då och studerade filosofi, det var en kurs i Philosophy of religion, jag var totalt oreligiös då men fastnade för honom. Läser inte franska men köpte hans Penseés på engelska och fortfarande, så många år senare, kan hans tankar komma till mig så där opåkallat.

Kommentera

