Hej Jesus!

bildHej Jesus,

Jag hoppas att Du inte misstycker om bilden. Funderade över det där med bild och att det kanske skulle vara mer passande med en bild av en vacker Ikon – jag har sådana med – men jag tycker mycket om denna barnsliga lilla ‘leksak’ – så mycket att jag inte förmått mig att ta den ur förpackningen och provat. Lägger man den i vatten växer den inom 72 timmar – på den tredje dagen – till upp till sex gånger sin ursprungliga storlek. Sex är den oroliga människans tal. På den sjätte dagen. Sex gånger Jesus i ett liv – hur skulle det se ut?

Nåväl, jag ber om ursäkt om den kan uppfattas som lite väl tacky – har förståelse för de som menar att det kan vara så – jag kanske till och med skulle kunna övertygas om att så är fallet. Detta sagt, den står i min bokhylla. Jag ler när jag ser på den. Tycker om.

Jag fann en sång som blev en bön till dig i morse när jag sprang på löpbandet. Lyssnade på den om och om igen. Jag har hört den sjungas på bröllop, men nu hörde jag den annorlunda. Som en bön. Här är den:

(Jesus, Gud),

”alla verkar samla på en massa gammalt dammigt skrot
det kan va hockeybilder skyltar eller filmisar å snöflingsklot
men det lockar mig inte alls eftersom
jag har nånting som jag tycker mycket mera om

hej hej hej jag samlar på dej
allt som är ditt allt du gjort eller gör
sånt där som andra brukar samla kan man gott va utan
men dej å dina tillbehör
vill jag ha omkring mej tills jag dör
å det är väl just precis därför
jag samlar på dej

det första jag fick var en lapp med ditt nummer
minns du
nu är jag ständigt sysselsatt
rent av besatt
ja till och med i min allra djupaste sömniga slummer
finns du
visst har jag väl det mesta på varenda sätt
men lova att min samling aldrig blir komplett

för dej å dina tillbehör
vill jag ha omkring mej tills jag dör
å det är väl just precis därför
jag samlar på dej

somliga säjer att det bästa nog ändå
ja det måsta va en tvättäkta van gogh eller miró
själv är jag inte alls lika såld på dom
jag har ju som ni vet nåt jag tycker mycket mera om

hej hej hej jag samlar på dej
allt som är ditt allt du gjort eller gör
sånt där som andra brukar samla kan man gott va utan
men dej å dina tillbehör
vill jag ha omkring mej tills jag dör
å det är väl just precis därför
jag samlar på dej

å det bästa av allt – du samlar på mej”

(Wille Crafoord – Här med musik)

Jag samlar på ord som förklarar dig, som förklarar dig i mig. Jag har inte så många. Paradigmskifte. Att komma Hem. Av Gud. Så det vackraste, vackraste: Välsignad. Att få vara ett välsignat Guds barn. Räcker det? Det är mer än nog. Tack. Så får man fortsätta samla, erövra orden, förkroppsliga dem. Ses i det nya året. Ser fram mot det.

Stockholm, i Adventstiden 2013.

4 comments

  1. Den växande Jesus har jag inte sett, fin! Hur kan du hålla dig från att pröva hans (växt-) kraft?
    Jag har en ”Jesus action figure”, han kan röra armarna, så han kan hålla dem välkomnande eller lyfta till välsignelse, under fötterna har han små hjul så han kan liksom glida fram, gillar honom!
    Jag har också Moses med stentavlor och stav, man kan ta loss stentavlorna och slänga dem i marken och sedan går det att sätta fast dem igen, när man ångrat sig. Han påminner mig om vad ett gott ledarskap handlar om.
    Så tillsammans med Jesus och Moses vill jag tillönskade dig ett gott nytt, välsignat, nådens år!
    Välsignad vare den som kommer i Herrens namn, Hosianna!

Kommentera

