Wilfrid Stinissen, Tack Gud för att han fanns och finns

En stor man har gått ur tiden. Jag kände honom inte, men hans ord kände mig. Minns inte när jag först läste något av honom men genom honom hittade jag till Teresa av Avila och Johannes av Korset. Tack Gud för människor som honom och för att hans ord får leva vidare.

Dagen har intervjuat Peter Halldorf som säger:

– Han hade en speciell förmåga att knyta an till människors Gudslängtan, han gjorde så att de kände sig tilltalade, sedda och vågade gå trons väg. Han hjälpte många att hitta tillbaka till sin tro och att hitta djupare i tron. Han beskrev Guds närvaro på ett så naturligt sätt i människors liv, och det var där han nådde människors hjärtan, genom att kombinera enkelhet med andligt djup, säger Peter Halldorf, som i tjugo års tid samarbetat med Wilfrid Stinissen via tidsskriften Pilgrim. (Försöker länka till Dagens artikel men osäker om det funkar – dom har ngt betalsystem – men Här.

Jag har aldrig träffat Stinissen, men jag tror mig förstå vilken sorts människa han var. Förmågan att få människor att våga gå trons väg, att se något i en annan, genklang, väcka något, som gör att en människa vågar gå i tro. Det är stort att sådana människor finns. Förebilder. Så infinner sig plötsligt en sådan stor tacksamhet över de stora, visa, vackra män, som korsat min väg, som jag tackade i tackordet till min bok: ‘Till de två biskopar som korsat min väg kan jag bara säga: Er existens är bevis nog. Tack Gud.’

Det där med förebilder är intressant. Inte bara i trons värld. Häromveckan i Svenskan återfanns en intervju med Tor Krusell apropå hans bok om framgångsrika ledare som också stannade kvar. Vad som utmärker en framgångsrik person, en bra chef, är att de själva har haft bra chefer.

– Visst är det bra att ha talang och ambition, men det som förklarar att någon går från bra till oerhört fantastisk är nästan alltid att det har funnits någon annan som stöttat och tryckt på. Gemensamt för dem som jag har intervjuat är att det är andra människor som har spelat roll, och som har gett dem mod att våga, säger han. Läs hela intervjun här.

Mod att våga känns som bra ord att ta med in i det nya kyrkoåret. Och så tacksamhet över de som vågar gå före och delar med sig av den inspiration som finns där, lite längre fram, så att man vågar sig vidare, som ser och får en att tro att Gud verkar i oss även när vi själva näst intill ger upp hoppet. Att bli sedd så att man kan se. Han är hemma nu, Wilfrid, i Gud, hos Gud. Så börjar ett liv, slutar ett liv. Ur evighet, till evighet.

8 comments

  1. Käre broder Wilfrid,så tacksam som jag känner nu över att få ha dig som andlig vägledarehåller många med mig .ser dig fram för mig hur du små skrattar och har så mycket humor till oss alla. Kärleken strömmar över du har fått komma hem inget är konstigt med det du har längtat Länge Be för oss käre broder Wilfrid kram Susanne Forsa.

  2. Sorgligt att han nu inte kan berika oss här med sina kloka texter och tankar. Men han lever ju hos Gud och ber säkert för oss där. Sverige behöver sådana inför Guds tron. Min pappa var mycket lik Stinissen på många sätt. Han dog också nyligen. De träffades aldrig här, men jag antar de gör det nu. Båda har många andliga barn att bära i förbön, vilket jag tror de gör så protestant jag är.

  3. Jag kände honom och han betydde mycket för mina olika vägval. När Wilfrid pratade om Paradis beskrev han det med ett långt ”Oooh… ooh”, vilket gav uttryck åt det som enligt honom händer där: Att man ständigt förvånas över allt det nya och härliga man upptäcker om Gud. Och att det fortsätter så i evighet. Det känns bra att tänka på nu.

    1. Det är en bra tanke – förundrad och än mer förundran. Tänker mig honom som en sådan där universell människa – Kristuslik – som får betydelse för nästan alla som kommer i deras närhet. Helighet är Magnetisk. Tack!

Kommentera

